5 argumenten: zo haal je meer uit een marketplace als Amazon

Interim professional Bart Sikkema verwacht dat de komst van Amazon bij veel merken tot discussie zal leiden. Hij geeft vijf argumenten.

Bart Sikkema werkte eerder voor Action en Mediaxplain*. Sinds kort is hij actief als zelfstandig adviseur voor grote merken. Hij werkt als interim manager, maakt 'big bold marketingplannen', maar geeft ook strategisch advies aan retailers en dienstverleners die meer uit de marketplaces als Wehkamp, bol.com en Amazon willen halen. Volgende week opent Amazon haar eerste volwaardige Nederlandse webwinkel. Een goed moment voor de juiste overwegingen.

Sikkema ziet de komst van Amazon naar Nederland als een ontwikkeling die ieder merk tot serieuze introspectie moet stemmen. Wat moeten we er mee? Past dit bij ons merk? Willen we dat wel? En als we besluiten tot een partnersamenwerking, hoe halen we er dan uit wat er in zit?

‘Of je als merk wel of niet op een marketplace moet gaan verkopen, daarover kun je in het algemeen niets zeggen.’,  aldus Sikkema. Dat moet ieder merk zelf bepalen waarbij afwegingen als het belang dat men hecht aan het eigen kanaal en de merkomgeving doorslaggevend zullen zijn.

Sikkema heeft wel vijf tips en hints paraat die de keus en aanpak van een merk richting geven, wanneer men bijvoorbeeld overweegt om zich bij een partij als Amazon aan te sluiten.

1.    Wees aanwezig

‘De zoektocht van steeds meer consumenten begint op een   platform. De marketplace is hiermee ook een oriëntatiekanaal geworden . Wil je gevonden worden, dan moet je dus op een platform aanwezig zijn. Dat geldt zelfs voor merken die meer via winkels verkopen, want dan is de klantreis toch op het platform begonnen. Het platform is dus niet alleen een saleskanaal, maar ook een marketing en communicatiekanaal geworden.’

2.    Blijf je merk bewaken

‘Iedereen kent de lokale marktjes waar je vijf oude deo’s voor een euro kunt kopen. Dat risico loop je als merk ook, dat derdenverkopers je producten verkopen met afbeeldingen van verkeerde verpakkingen of omschrijvingen. Anderen kunnen op korte termijn sales mikken, wat je merk schade toebrengt. Wie voor een marketplace kiest moet in woord en beeld dus controle houden over de content. Door al je SKU’s te claimen en te voorzien van de juiste content,  kun je je merk blijvend versterken. Dus: goeie teksten, goeie foto’s, zo hou je als geregistreerde merkeigenaar grip. Een goed storefront helpt ook.’

3.    Gebruik de data, ook buiten het platform

‘Amazon heeft een eigen advertentie-ecosysteem van waaruit je zowel op het platform van Amazon als er buiten kan adverteren. Dat kan zowel in lijn liggen van je eigen product, als daarbuiten. Als je weet dat iemand  interesse heeft in een Apple computer, kun je ‘m wijzen op een HP die voor de helft van de prijs hetzelfde doet.’

4.    Geef het kanaal een volwaardige plek in je marketingmix

‘Je moet een marketplace als Amazon er niet een beetje bijdoen, maar benutten als een volwaardig marketingkanaal . Ontwikkel als marketeer dus een echte marketplaceaanpak, net zoals je dat doet voor social, email en je eigen webplatform. De keus kan ook zijn: ik doe er niks mee. Wat mij betreft is dat onverstandig. Maar het is in ieder geval een bewuste keuze.

5.    Sales en marketing: werk samen

‘Je moet, zeker als retailpartij, samen optrekken. Sales wil altijd graag snel en veel verkopen, de korte termijn. Marketing wil juist graag merkbouwen, de lange termijn. Als je samenwerkt kun je het performancedenken van sales en het merkdenken van marketing met elkaar combineren. Hierdoor haal je de KPI’s van vandaag, maar groei je als merk ook op de lange termijn.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Robbie ten Caat
Leuk verhaal
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jasper
We zijn al een paar jaar actief op Amazon en vooral punt 2 hebben wij vaak ervaren; als je zelf niet snel bent met het toevoegen van je producten met de juiste content, doet een handelaar het wel. Helaas meestal niet zo goed en compleet, als je zou willen zien en had gedaan. Amazon helpt wel om je merk te beschermen en je voorrang te geven voor het toevoegen van de juiste content. Zorg dus dat je jouw _Brand Registry_ netjes geregeld hebt!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie