Moeilijk jaar voor Jetix

De kinderzender Jetix Europe heeft een moeilijk jaar voor de boeg. De inkomsten dalen doordat nieuwe contracten met aanbieders van tv-ruimte minder gunstig uitpakken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het mediaconcern verwacht in het komende boekjaar een omzetdaling van 10 tot 15 procent. Jetix maakte woensdag de halfjaarcijfers van het huidige gebroken boekjaar bekend. De omzet in de periode oktober 2006-maart 2007 groeide nog wel, met 4 procent tot 87,7 miljoen euro, maar deze groei stemt de directie niet tevreden.

Slecht nieuws voor het bedrijf is dat in sommige nieuwe contracten het bedrag dat het per huishouden ontvangt, lager uitvalt. Dit geldt onder meer voor een belangrijk contract met de Britse televisiezender Sky.

Ook zijn er nog moeilijke onderhandelingen met een distributiepartij in een andere belangrijke West-Europese markt. De naam wil de onderneming niet noemen. Topman Paul Taylor erkende dat de toekomst van Jetix Europe er niet positief uitziet. De prijsdruk is volgens hem onder meer een gevolg van fusies tussen kabelbedrijven. In Nederland zijn Casema, Essent Kabelcom en Multikabel bezig met het vormen van een kabelgigant. Door een grotere omvang kunnen zij lagere prijzen bedingen, aldus Taylor.
Op de Nederlandse markt was er een hevige concurrentieslag met Nickelodeon, dat eigendom is van het Amerikaanse mediaconcern Viacom (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie