Vea: tarieven bureaus structureel verhogen

Het bedrijfsresultaat van de communicatieadviesbureaus in Nederland is fors achtergebleven, ondanks de positieve economische situatie en de toegenomen vraag naar kwalitatieve dienstverlening De Vea concludeert dat een structurele verhoging van de bureautarieven hierdoor onvermijdelijk is geworden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de bedrijfsvergelijkende enquête van de VEA over 2006. De cijfers van het CBS over het eerste kwartaal 2007 maken duidelijk dat deze trend zich ook in 2007 voortzet.

De belangrijkste oorzaken van het achterblijven van het bedrijfsresultaat zijn de spanning op de arbeidsmarkt, het groeiend aantal bureaucompetities en aanbestedingen en druk op de bureauhonorering.
Met een gemiddeld resultaat voor belasting van 9,7 procent over het inkomen is wel sprake van een verbetering van het resultaat ten opzichte van 2005 (8,1%). Maar ook in 2006 was weer één op de vijf bureaus verlieslatend. En de bureaus met meer dan 40 medewerkers, die goed zijn voor ruim 55 procent van de markt, zagen hun resultaat zelfs met een vol procentpunt dalen ten opzichte van 2005.
De krapte op de arbeidsmarkt gecombineerd met een afnemend commitment van opdrachtgevers, dwingt de bureaus tot het flexibeler, dus duurder, inrichten van hun organisaties. Naast een toename in kosten voor bureaucompetities leidt dit dan ook tot hogere kosten voor personeel. Het gevecht om talent dat vanwege de krapte op de arbeidsmarkt gevoerd moet worden versterkt deze tendens nog verder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie