Commissariaat bekijkt sponsoring van media

Het Commissariaat voor de Media gaat bekijken of recente overheidssponsoring van radio- en televisieprogramma's door de beugel kan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze opdracht heeft minister Ronald Plasterk van Media gisteren aan de organisatie gegeven. De bewindsman reageert daarmee op de ophef die is ontstaan over subsidies die de overheid heeft gegeven aan publieke en commerciële omroepen. Met de sponsoring willen ministeries in of met tv-programma’s boodschappen overbrengen, bijvoorbeeld over de integratie van minderheden.

Uit een overzicht van de Volkskrant bleek eerder dat de afgelopen twee jaar 11,8 miljoen euro aan subsidie is verstrekt aan omroepen voor programma's van onder anderen Paul Rosenmöller en Geert Mak, maar bijvoorbeeld ook Shownieuws en het Oranjejournaal.

Volgens Tweede Kamerlid Jasper van Dijk van de SP bedrijft de overheid propaganda met betaalde boodschappen in televisieprogramma's. Plasterk is het eens dat propaganda uit den boze is, maar zegt daar meteen bij dat er een grijs gebied ligt tussen voorlichting en propaganda. Voor deze scheidslijn verwijst Plasterk naar premier Jan Peter Balkenende. De minister-president draagt namelijk de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de boodschappen van de overheid (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie