Energieleveranciers en hun klantbehoud

Consumenten kiezen alweer geruime tijd zelf hun energieleverancier. Dat heeft uiteraard voor flinke veranderingen in deze branche gezorgd. Consumenten vergelijken bijvoorbeeld veelvuldig de verschillende aanbieders met elkaar. Juist daardoor is er een flinke markt ontstaan voor het vergelijken van energie. Online vind je ongelooflijk veel verschillende vergelijkingssites waar je als klant kunt checken welke aanbieder het beste bij je levensstijl past. 

Hoe zit het ook alweer precies?
Consumenten die zelf energie vergelijken en op basis daarvan een energieleverancier kiezen. Het belangrijkste doel daarvan was om de concurrentie op de markt te vergroten. Daardoor zou er uiteindelijk een lagere prijs ontstaan voor de consument. Voorlopig is het resultaat vooral dat er door de diverse leveranciers gebruik wordt gemaakt van een veel ruimer marketingbudget. Daarmee worden onder andere veel aanbiedingen gedaan voor nieuwe klanten. Daarnaast wordt er echter ook veel betaald om de nieuwe branche van energievergelijkingssites te financieren. Voor consumenten heeft het in principe tot gevolg dat er maar één ding op zit: blijven overstappen van energie. Daarmee ben je namelijk het voordeligste uit. Wanneer je dat niet doet, behoor je tot de blijvende klanten die eigenlijk te veel betalen.

Manier om klanten binnen te halen én te houden
Elke energieleverancier is in principe continu bezig met zichzelf de vraag stellen hoe ze de klanten juist naar hen toe kunnen trekken. En daarna wellicht zelfs bij hen houden. Er zijn enkele veel gebruikte manieren om dit te bereiken.

Lage kosten
De beste manier om nieuwe klanten binnen de halen is door zo goedkoop mogelijk te zijn. Hoog staan op de ranglijst van de meest goedkope energieleveranciers levert gegarandeerd nieuwe klanten op. Hetzelfde geldt wanneer nieuwe klanten iets extra's beloofd wordt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een leuke gadgets zoals een iPad voor nieuwe klanten of een hoge welkomstkorting. Voor veel twijfelende nieuwe klanten is juist dat hetgeen waardoor ze over de streep worden getrokken. 

Gevoel creëren dat je er bij hoort
Mensen willen er altijd graag bij horen. Veel energieleveranciers maken voor bestaande klanten gebruik van deze wetenschap. Ze proberen het gevoel te creëren dat ze erbij horen. Dat doet men onder andere door te vertellen over de waarden van het bedrijf. Wanneer deze grotendeels overeenkomen met de waarden van de klant, zal deze het gevoel krijgen erbij te horen. Daardoor is de klant ook eerder geneigd om bij de desbetreffende leverancier te blijven. Denk bijvoorbeeld aan een energieleverancier waarbij duurzaamheid erg belangrijk is. Veel klanten zullen juist daarom voor een dergelijke energiemaatschappij kiezen. Door verhalen te delen over dit onderwerp speelt de energieleverancier in op het gevoel en de waarden van haar klanten. Daardoor is de kans groter dat deze klanten blijven, zelfs als een andere energieleverancier een stuk goedkoper is. Dat is hetzelfde bij veel andere waarden als 'degelijk en betrouwbaar'. 

Het aanbieden van extra diensten
Een andere manier om klanten te trekken én te behouden is het aanbieden van extra diensten of producten. Steeds meer energieleveranciers leveren namelijk niet meer alleen energie. Ze zetten een stapje extra op het de klanten wat leuker en gemakkelijker te maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een slimme meter waarmee klanten hun energieverbruik omlaag kunnen brengen. Of andere handige extra's zoals isolatie, zonnepanelen of beveiliging van je huis. Er zijn tal van diensten beschikbaar voor klanten van energieleveranciers. Al deze extra diensten zijn bedoeld om de klanten te stimuleren toch niet over te stappen aan het einde van het jaar. 

Loyale klanten niet beloond
Er is een enorme concurrentiestrijd bezig onder energieleveranciers om nieuwe klanten te winnen. Daarbij worden kosten nog moeite gespaard. Bestaande klanten komen er een stuk minder goed vanaf. Zij profiteren niet van hoge kortingen, maar krijgen juist te maken met hogere tarieven na het eerste jaar. De loyale klanten worden niet beloond en degenen die steeds van leverancier wisselen juist wel. Toch lijkt het erop dat bestaande klanten vaak wel tevreden zijn bij de voor hen bekende leverancier. Zolang er niets fout gaat tenminste. Klantretentie in de energiesector hangt dus met name af van de natuurlijke trouwheid van de klant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie