'Nog veel te winnen op gebied van duurzaamheid'

Consumenten hechten relatief veel belang aan het feit dat energiebedrijven duurzaam werken, in vergelijking met andere branches. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Dossier Duurzaam’ van DDB en Intomart GfK.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten kunnen vrij uiteenlopende duurzame activiteiten van energiebedrijven noemen. Blijkbaar hebben deze initiatieven de aandacht van de consument, menen de onderzoekers. Zowel binnen de energiemarkt als in andere sectoren blijkt het goed behandelen van klanten het belangrijkste aspect van een duurzaam beleid. Als dat goed wordt ingevuld dan kan er ook - geloofwaardig - invulling worden gegeven aan de andere dimensies van een duurzaam beleid, zoals bijvoorbeeld milieu en ethisch ondernemen.

Het windmolenpark van en Econcern is volgens consumenten het effectiefste duurzame initiatief, gevolgd door de HRe-ketel van . Duurzame dinsdag en EK-spaarlamp en duurzame energie uit dierlijke vetten van Ecoson zijn als de minst effectieve duurzame initiatieven gerangschikt door consumenten. Het energielabel voor woningen is bij de meeste consumenten ‘redelijk bekend’: 65 procent weet globaal wat het inhoudt, zes procent is er inhoudelijk goed mee bekend. Het belang van het energielabel wordt nog niet door veel consumenten ingezien: slechts 22 procent vindt het (zeer) belangrijk. Van alle consumenten zegt drie procent een woning te hebben met een energielabel. Van deze drie procent weet de helft niet welk energielabel de eigen woning heeft.

KLM

en m zijn voor de consument voorlopers qua duurzaam beleid in de sector. Hiermee lijkt het erop dat ervaring met en bekendheid van het bedrijf een randvoorwaarde is voor het hebben van een duurzaam imago. Maar deze bekendheid kan ook tegen je werken, zo ontdekten de onderzoekers. EasyJet, nummer drie op de lijst van bekendheid, staat onderaan de lijst van meest duurzame luchtvaartmaatschappijen.

De samenwerking tussen KLM en het Wereld Natuur Fonds (WNF) ter vermindering van CO2- uitstoot is het bekendst en behaalt de hoogste positieve score qua duurzaam initiatief in de sector. Overige duurzame initiatieven op het gebied van luchtvaart kampen vooral met een gebrek aan bekendheid. Mede hierdoor vindt de consument het moeilijk om de effectiviteit van deze initiatieven te beoordelen.

Nieuwe auto

Met betrekking tot automotive toont het onderzoek aan dat de waarde die de consument hecht aan duurzaam ondernemen binnen die branche, groter is dan de waarde die ze hecht aan duurzaam ondernemen binnen het totale bedrijfsleven.

Als het om automerken gaat dan zijn consumenten zich blijkbaar zeer bewust van het belang van duurzame issues. Consumenten zijn nog niet erg lovend over de mate waarin bedrijven in de autobranche al duurzaam werken. Perceptie onder het overgrote deel van de ondervraagden is dat de autobedrijven 'enigszins duurzaam' werken. Een kleine minderheid beoordeelt dit als 'in sterke of zeer sterke mate' duurzaam werken.

Net als in veel andere branches begint duurzaam ondernemen toch echt bij een goede klantbehandeling. Milieuaspecten komen nadrukkelijk op de tweede plaats en tellen dus ook stevig mee in de beoordeling van automerken door klanten.

Toyota 1, Volkswagen 2

Consumenten kiezen als het bedrijf met het meest duurzame beleid binnen de automerken. Vooral op milieugebied scoort Toyota erg hoog, maar ook haar ethisch beleid zou sterk zijn volgens de consument. Toyota profiteert enorm van het imago-effect van de Prius. Goede tweede in deze rij is , gevolgd door en .

De publiciteit rond de zuinige motoren van deze automerken heeft hen bepaald geen windeieren gelegd. Vooral Volkswagen heeft zich op het punt van duurzaamheid met het initiatief van de Blue Motion motoren duidelijk positief onderscheiden van de rest van de markt. Opvallend is verder dat deze drie Duitse merken (Volkswagen, Audi en BMW) bij consumenten ook nog eens bekend staan als bedrijven met een goede klantbehandeling. Op dit gebied overtroeven zij Toyota.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie