Vodafone komt met BlackBerry voor consumenten

Vodafone komt voor de feestdagen met de BlackBerry Storm. Vodafone’s global brand director David Wheldon praatte met Marketingonline.nl over de marketing achter deze BlackBerry, die speciaal voor de consumentenmarkt is ontwikkeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De BlackBerry Storm is speciaal voor Vodafone en het Amerikaanse Verizon (45 procent eigendom van Vodafone) ontwikkeld.
Volgens David Wheldon heeft de nieuwe telefoon alles te maken met het merkidee van Vodafone: ‘De consument heeft steeds minder tijd en moet veel doen. Daar is de slogan van Vodafone dan ook op gebaseerd: “Make the most of now”.’

Technologie is kopieerbaar, legt Wheldon verder uit. ‘Het is moeilijk om je op techniek van andere merken te onderscheiden. Een brand idea is echter niet kopieerbaar en daar onderscheid je je dus op.’

Waarom de keuze voor Blackberry? Wheldon: ‘BlackBerry loopt voorop als het gaat om het “on the move” checken van e-mail. Zeker in zakelijk gebruik. Maar relatief weinig consumenten maken er op dit moment nog gebruik van.’

Vodafone denkt dat dit op korte termijn zal veranderen. Ook consumenten zullen steeds vaker hun e-mail mobiel willen checken, maar nog belangrijker is volgens Wheldon de invloed van social networks. Consumenten willen ten allen tijde toegang tot hun social networks, foto’s maken en die er vervolgens direct op plaatsen, zonder al te lastig gedoe. Wheldon: ‘We helpen Blackberry aan de consumenten, BlackBerry helpt Vodafone met de techniek.’

Campagne

De print- en outdoor campagne is niet bijster sexy. Maar het gaat erom dat de boodschap overkomt,aldus Wheldon. De printcampagne laat een hand met de BlackBerry Storm zien, omgeven door ‘goddelijke’ lichtstralen. In verschillende kleuren om de verschillende functies aan te geven. Zo staan de gele lichtstralen voor muziek, de blauwe voor beeld, groen voor sms’en. Met deze BlackBerry heb je nog meer power en controle over je eigen schaarse tijd. ‘We mogen het eigenlijk niet zeggen’, zegt Wheldon, ‘maar de campagne is “goddelijk ingesteld”. The power is in your hands.’

De campagne is ontwikkeld door het Britse BBH, in Nederland is Ubachs WisbrunJWT het verantwoordelijke bureau voor print en outdoor. Blast Radius neemt het online traject voor zijn rekening.

Er komt een algemene tv-commercial, plus drie spin-offs waar elk onderdeel van de telefoon apart op de voorgrond staat: the power to see, the power to connect, the power to touch.

Internet wordt door Vodafone ook zwaar ingezet. ‘De stickiness is groot op internet. Hier kunnen mensen de Storm zien en interactief beleven.

Vodafone houdt ook rekening met de early adopters. ‘In de kern van het merk richt Vodafone zich op progressive people, de early adopters. Het is niet zo dat zij onze grootste groep klanten zijn, we zitten tenslotte in een massmarket business, maar ze hebben wel ongekende invloed. Je kunt bij hen de hoogste merkwaarde genereren, merkambassadeurs van ze maken. Word of mouth is erg belangrijk.’

Consumenten, en met name early adopters, willen kennis, voegt Wheldon toe. ‘En dat is voor Vodafone een nieuwe insight.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie