Online adspend groeit 14,3% in H1 2012

De Nederlandse digitale reclamemarkt behaalde in het eerste halfjaar van 2012 een netto omzet van 585 miljoen euro. Dat is 14,3 procent meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2011. Dit blijkt uit de Online Ad Spend studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de digitale marketingindustrie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De omzetgroei was voor een groot deel te danken aan search (22 procent groei). De omzet uit display advertising groeide met 7 procent. 'Gegeven de lastige economische omstandigheden en de negatieve tendens in de advertentiemarkt is dat een redelijk goed resultaat. We zien het vertrouwen binnen de online advertisingmarkt wel wat afnemen. Onze respondenten verwachten dat de display advertisingmarkt in 2013 met slechts 4,5 procent zal groeien. Voldoende reden om als industrie op zoek te gaan naar nieuwe kansen voor groei', aldus Roel van Rijsewijk, director online business innovation bij Deloitte.

Uit het onderzoek blijkt dat marketing via mobiele websites en apps nog steeds in de kinderschoenen staat. 'Ondanks de veelbelovende mogelijkheden die de smartphone biedt, hebben marketeers hun weg nog niet gevonden naar dit uitzonderlijke apparaat. De tablet doet het relatief beter als marketinginstrument. Het geloof blijft dat 2013 hier het jaar van de doorbraak wordt', aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB.

Voor het Online Ad Spend Report H1 2012 zijn 36 grote Nederlandse digitale uitgevers ondervraagd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie