`Kroodle lapt privacyregels aan laars`

Facebook-verzekeraar Kroodle handelt in strijd met de wet. De verzekeraar mag verzekerden niet zo maar aansporen om via Facebook vrienden uit te nodigen ook Kroodle- polissen te sluiten. Zo zegt advocaat Machteld Robichon van advocatenkantoor Solv tegen AM.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de Facebook-pagina probeert Kroodle (eigendom van Aegon-dochter Meeùs Groep) verzekerden over te halen om Facebookvrienden als nieuwe klant te werven. Op de site staat te lezen: “Voor iedere verzekeringsaanvraag van een vriend die ingaat op jouw uitnodiging en die door ons geaccepteerd wordt, verdienen jullie samen een bonus. Jij en je vriend hebben allebei recht op 50% daarvan.” De bonus kan oplopen tot 390 euro.

Volgens Robichon gaat Kroodle hier op twee punten de fout in: ‘Kroodle gebruikt een tell-a-friend-systeem, waarbij een adverteerder namens een gebruiker een bericht verstuurt, zonder voorafgaande toestemming van de geadresseerde. Dat is spam, en verboden. De Wet bescherming persoonsgegevens stelt strikte eisen aan het gebruik van persoonsgegevens, maar Kroodle lapt deze regels aan zijn laars.’

Volgens de advocaat zouden de toezichthouders CBP (College voor Bescherming Persoonsgegevens) en ACM (Autoriteit Consument & Markt) Kroodle hiervoor een boete kunnen geven van maximaal 450.000 euro, aldus Robichon.

Een tweede punt waarop Kroodle volgens de advocaat over de schreef gaat, betreft de bonus voor het werven van nieuwe klanten. ‘Verzekerden worden door Kroodle wel zeer overtuigend aangemoedigd vrienden ook uit te nodigen en hiermee overtreedt de Facebook-verzekeraar de Telecomwet’, aldus Robichon.

Kroodle zegt in een reactie dat het systeem waterdicht is, waarbij alles vooraf is getoetst en akkoord bevonden. Perry Koorevaar, verantwoordelijk voor Kroodle, tegen AM: ‘Wij kunnen nooit de e-mailadressen tracken van degenen waar een verzekerde een mailtje naar stuurt.’ Attendeert een verzekerde een vriend via Facebook, dan heeft Kroodle hier ook een standaardbericht voor.

Robichon denkt echter dat Kroodle het systeem zelf als waterdicht beschrijft, omdat het CBP en de ACM nog geen rechtsoordeel over het gebruik van social media hebben uitgesproken. ‘Maar dat is een kwestie van tijd.’

Bron:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie