Slechts twee procent bedrijven volgt succesvolste e-strategie

De meeste bedrijven hebben weinig kaas gegeten van e-strategie. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat de Universiteit van Amsterdam hield onder 1200 bedrijven uit uiteenlopende sectoren. Slechts twee procent volgt de meest succesvolle e-strategie. Uit de enquête werd de succesvolste strategie gedestilleerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De e-formule wordt in het onderzoek gedefinieerd als de combinatie van website en achterliggende organisatie om de site te exploiteren. De e-strategie is volgens de UvA de strategie van deze e-formule.

Een e-strategie is succesvol, volgens het onderzoek, als een bedrijf zijn producten- en dienstassortiment volledig aanpast aan het internet en dus niet dezelfde producten als in het conventionele kanaal aanbiedt. Een voorbeeld daarvan is Lego Mindstorms, een product van Lego. Dit product bestaat uit bouwdozen waarmee robots te bouwen zijn en software om deze robot via een internet-PC te programmeren. Via online community kunnen de gebruikers bouwtekeningen en programma’s uitwisselen.

Verder moet een formule zich niet alleen onderscheiden qua prijs en kwaliteit, maar moet deze zich ook toespitsen op een trend in de markt of een individuele klant. Dit lukt beter als wordt samengewerkt met andere gespecialiseerde partijen. Op die manier werkt het Nederlandse internetbedrijf TakeItNow. Zij hebben een alliantie gevormd van verschillende partijen zoals, logistiek, betalingen en webdesign.

Als derde punt werd gekeken naar de beste manier om klantcontactmomenten te ondersteunen. De klant moet bij alle gewenste contacten, zoals oriëntatie, aankoop, levering en gebruik, goed bediend worden. Dit is het geval bij de Belgische webwinkel Azur. De klant wordt hier actief benaderd om de webwinkel te bezoeken en kan online kopen.

De aanleiding voor dit onderzoek is het grote aantal bestaande en nieuwe organisaties die met e-business aan de slag zijn gegaan en inmiddels failliet is gegaan of in grote financiële problemen is geraakt. Het doel van het onderzoek is nagaan welke strategieën succesvol zijn en welke niet.

Van de ondervraagde ondernemingen is 58 procent niet in staat om de gewenste doelgroep naar hun site te lokken. Verder bleek dat 43 procent van de bedrijven de klant voldoende ondersteunt bij de mogelijke aanschaf van producten of diensten. Slechts vijftien procent van de e-formules blijkt bruikbaar voor het opbouwen van een duurzame relatie met klanten.

(7-11-2000)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie