‘Weblog-lacune in communicatie-opleidingen’

Communicatie-opleidingen bereiden studenten slecht voor op wereldwijde communicatierevolutie, zo blijkt uit een onderzoek van LEWIS PR.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens het internationale bureau moeten universiteiten meer attent worden gemaakt op de mogelijkheden van sociale media. Slechts één op de vier universiteiten in Groot-Brittannië en de VS heeft bloggen en nieuwe media opgenomen in het curriculum. In andere Europese landen is de trend hetzelfde: slechts een klein deel van PR- en marketingopleidingen gaat in op moderne vormen van online communicatie.

De universiteiten in de Benelux doen het beter dan gemiddeld. Iets meer dan de helft van de universiteiten in België en Nederland heeft hun opleidingen afgestemd op de veranderingen in sociale media. Van de elf onderzochte marketing- en communicatie-opleidingen bieden zes universiteiten modules voor nieuwe media aan.

Technocrati registreerde een kleine maand geleden zijn 50 miljoenste blog en maakte bekend dat er wereldwijd elke dag ruim 175.000 nieuwe weblogs worden aangemaakt. Maar de universiteiten spelen volgens de onderzoekers niet in op deze trend. Volgens de onderzoekers moet de communicatie-industrie pleiten voor een aanpassing van de leerstof, zodat jonge communicatieprofessionals gebruik kunnen maken van de nieuwste methodes om de boodschap van klanten uit te dragen.

Een ander recent onderzoek van LEWIS PR onder 100 marketingdirecteuren laat zien dat 70 procent van hen van plan is om een deel van hun budget te besteden aan bloggen en virale marketingprojecten het komende jaar. PQ Media heeft voorspeld dat de marketinguitgaven aan sociale media de komende vier jaar met 106.1 procent zullen toenemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie