‘Geen aandacht wensen burger bij digitale loket’

Volgens een onderzoek van Ernst & Young houden gemeenten houden te weinig rekening met de wensen van de burger.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan eenderde van de gemeenten besteedt bij de inrichting van het digitale loket geen aandacht aan de eisen en wensen van de burger. Toch zegt 92 procent van plan te zijn een persoonlijk digitaal loket (mijn loket) in te richten. De resultaten van het onderzoek van Ernst & Young, waaraan 152 gemeenten in Nederland hebben meegedaan, worden vandaag gepubliceerd in het vakblad 'Overheid Innovatief'.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat het digitale loket vaak (68 procent) los staat van de achterliggende systemen. Slechts 1 op de 20 gemeenten zegt alle relevante processen te hebben aangepast. Al eerder maakte Ernst & Young bekend dat het gebruik van het digitaal loket onvoldoende (40 procent) wordt gestimuleerd en gemeten.

Ondanks de grote investeringen van gemeenten in het digitaal loket hebben veel gemeenten geen zicht op het gebruik van de digitale dienstverlening. Eén op de drie gemeenten meet op geen enkele manier hoeveel gebruik wordt gemaakt van de aangeboden digitale dienstverlening. Opvallend is dan ook dat 36 procent van de gemeenten geen aandacht besteedt aan de wensen en eisen van haar burgers. Bij gemeenten die de behoeften van burgers wel inventariseren, is een enquête de meest populaire onderzoeksmethode (43 procent).

Voorts blijkt uit het onderzoek dat het afgelopen jaar steeds meer gemeenten gebruik zijn gaan maken van DigiD om binnen het digitaal loket de identiteit van burgers te verifiëren. In 2008 groeit dit percentage met 42 procent tot 94 procent van de gemeenten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie