Wall of Shame voor Britse voedsel-adverteerders

De Britse consumentenorganisatie Wich heeft een online ‘Wall of Shame’ gelanceerd met afbeeldingen van door populaire cartoon-figuren opgeleukte verpakkingen van hffs (high fat sugar and salt) voedsel. De Britse consumentenwaakhond bindt met deze schandpaal-actie de strijd aan tegen de ‘stiekeme en manipulatieve marketingtrucs waarmee fabrikanten proberen om hhfs voedsel aan consumenten op te dringen’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten worden opgeroepen zelf afbeeldingen van verpakkingen te maken en die op te sturen naar de die is gestart op de foto-website Flickr.

Wich signaleert in een rapport een toenemend gebruik van populaire stripfiguren op de verpakkingen van vet- en suikerrijke producten. Volgens de consumentenwaakhond willen de fabrikanten zo de restricties op kinderreclame omzeilen. Vandaar deze name-and-blame campagne, die consumenten moet motiveren om zich tegen dergelijke marktingtechnieken te keren.

De Britse Food and Drink Federation (FDF) vindt dat Wich de zelfreguleringsinitiatieven van de adverteerders onderschat. "De voedingssector heeft zichzelf vrijwillig restricties opgelegd op het gebied van kinderreclame in andere media dan de televisie," aldus een FDF-woordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian volgens Molblog. "Bovendien zijn de gegevens van de studie verzameld nog voordat de nieuwe reclamewetten in werking traden."
Which benadrukt echter dat er ook buiten de televisie strengere regels moeten komen op andere vormen van kinderreclame voor ongezonde voeding, zoals promotie via de verpakkingen. (Via Molblog)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie