‘Nederland behoudt vertrouwen in bedrijfsleven’

Nederlandse opinieleiders hebben meer vertrouwen in het bedrijfsleven en in de overheid dan een jaar geleden. Nederland is het enige Westerse land waar het vertrouwen in het bedrijfsleven en de overheid is gestegen (met 7 procent resp. 10 procent).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de tiende editie van de , het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van pr-bureau Edelman, naar het vertrouwen van 4.475 opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en ngo’s. Het onderzoek is uitgevoerd in november en december 2008, direct na de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

62 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft vertrouwen in het bedrijfsleven versus een gemiddelde van 42 procent van de ondervraagde Europeanen. De VS hebben te maken met een historisch dieptepunt; het vertrouwen in het bedrijfsleven is daar op het laagste niveau van dit decennium (van 58 procent in 2008 naar 38 procent in 2009). Een meerderheid van de wereldwijde respondenten roept op tot hechtere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, en frequente en transparante communicatie om het vertrouwen te herstellen.

In Nederland blijft de overheid het meest vertrouwde instituut: 76 procent van de respondenten vertrouwt de overheid, 60 procent het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de wereldwijde respondenten oproept tot verdere overheidsregulering, met name als het gaat om het voorkomen van toekomstige financiële crises. Zelfs in de VS is meer dan de helft voor striktere regelgeving in plaats van een vrij marktsysteem met minimaal toezicht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen van Nederlandse opinieleiders in de media is gedaald ten opzichte van vorig jaar: 32 procent van de ondervraagden vertrouwt berichtgeving in kranten (-16 procent), 40 procent vertrouwt radionieuws (-13 procent), 31 procent vertrouwt zakelijke tijdschriften (-12 procent) en 48 procent televisienieuws (-9 procent).

Net zoals afgelopen jaar vertrouwen Nederlandse opinieleiders ‘mensen zoals ikzelf’ het meest als bron van betrouwbare zakelijke informatie (59 procent, een daling van 14 procent). Wetenschappers en experts, en financiële en marktanalisten worden door respectievelijk 56 en 54 procent van de Nederlandse respondenten gezien als meest betrouwbare bronnen; een stijging van 14 en 11 procent in vergelijking met vorig jaar. De ceo en medewerkers van een organisatie worden als minst betrouwbare bron gezien voor bedrijfsinformatie (33 procent resp. 28 procent).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie