Red de brulaap en de capibara

Milieudefensie begint voor de tweede keer een campagne voor de brulaap, capibara en papegaai. Hun leefgebied in Zuid-Amerika wordt kleiner door oprukkende sojaplantages. De oerwouden worden omgehakt voor door supermarkten verkocht goedkoop vlees. De milieugroepering richt haar pijlen vooral op Albert Heijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

vroeg dinsdag bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold aandacht voor dit probleem. Vanaf nu volgen onder meer radiospotjes en posters waarop de kop van een brulaap in een met plastic afgedekt vleesbakje is te zien. Als hamsters verklede actievoerders informeren bij supermarkten het publiek over de capibara, een bedreigde soortgenoot.

De milieugroepering probeert vooral bezoekers van supermarktketen Albert Heijn ervan te weerhouden ‘goedkoop’ vlees te kopen. De keten was vorig jaar ook het mikpunt voor een vergelijkbare campagne.

Toen dreigde het concern met juridische stappen, waarna de acties en spotjes op de radio werden opgeschort. Uiteindelijk gingen beide partijen om tafel. Die gesprekken leverden volgens Milieudefensie echter weinig op. ‘AH heeft alleen vage toezeggingen gedaan’, zo zei een woordvoerder.

De groepering richt haar pijlen vooral op AH, omdat hij de grootste is en een goede naam heeft op het gebied van duurzaamheid. Ze vindt dat de supermarkt meer verantwoord vlees en meer vleesvervangers moet verkopen. ‘Per 2010 ligt er in de supers alleen nog duurzame vis. Wat met vis kan, kan ook met vlees’, aldus de woordvoerder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie