'Forse toename landelijke media-aandacht voor gemeenteraadsverkiezingen'

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart neemt de aandacht voor deze verkiezingen in de landelijke media sterk toe. Dat blijkt uit een analyse van Euro RSCG Bikker.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de afgelopen 2 weken is de media-aandacht voor de raadsverkiezingen meer dan verdubbeld ten opzichte van de eerste zes weken en daarbij hebben verschillende landelijke dagbladen speciale (vaste) rubrieken voor de gemeenteraadsverkiezingen ingeruimd. Op deze manier wordt de aandacht ook steeds meer gericht op de lokale thema’s.

In de afgelopen dagen was er veel kritiek op het feit dat de landelijke fractie- en partijleiders steeds op de voorgrond traden en dat er vooral gesproken wordt over meer landelijke thema’s. In het NOS Verkiezingsdebat van afgelopen maandag kwamen bijvoorbeeld de landelijke kopstukken aan bod en daarbij ging het grotendeels over landelijke thema’s als de aanwezigheid in Uruzgan en het rapport van de commissie Davids over Irak. Enkele landelijke dagbladen, zoals Trouw, de Volkskrant, AD/Algemeen Dagblad, proberen echter met de speciale rubrieken meer aandacht te besteden aan de lokale thema’s voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Euro RSCG Bikker heeft de aandacht voor de gemeenteraadsverkiezingen in de landelijke media geanalyseerd over de periode van 14 december 2009 tot en met 16 februari 2010. In deze periode kwam de PvdA het meest aan bod. Deze partij wordt in 46% van de artikelen in de landelijke media genoemd. Na PvdA is de meeste media-aandacht uitgegaan naar de andere regeringspartij: CDA. In ongeveer 35% van de artikelen in de landelijke media wordt naar het CDA verwezen. Voor beide regeringspartijen was vooral veel aandacht van de Volkskrant en NRC Handelsblad.

PvdA en CDA werden vooral in verband gebracht met landelijke thema’s als Uruzgan en Irak, overigens wel met een verwijzing naar de raadsverkiezingen. Daarnaast kondigden PvdA en CDA los van elkaar aan dat bepaalde onderwerpen ontzien moeten worden bij bezuinigingen. PvdA kwam ook nog in het nieuws na de oproep van de PvdA’ers Heijnen en Kalma om de verkiezingen te verplaatsen naar een warmer tijdstip. Op deze oproep kwam veel kritiek van de andere partijen.

Tot begin februari was de PVV na de PvdA de partij met de meeste media-aandacht. De PVV, dat het goed doet in de opiniepeilingen, kreeg in eerste instantie veel aandacht doordat het regelmatig genoemd werd in de berichtgeving over de andere partijen. In de afgelopen twee weken is de aandacht voor de PVV afgenomen. Over de gehele periode bezien, kwam de PVV in ongeveer 24% van de artikelen in de landelijke media naar voren. De Volkskrant besteedde de meeste aandacht aan de partij van Geert Wilders.

De voor de analyse gemonitorde media zijn de landelijke kranten (AD/Algemeen Dagblad, de Telegraaf, de Volkskrant, NRC Handelsblad, nrc.next, het Financieele Dagblad en Trouw), internet (nu.nl, AD.nl, Telegraaf.nl) en televisie (NOS Journaal en RTL 4 nieuws).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie