'Maatschappelijke inzet goed voor clubs'

Betaaldvoetbalorganisaties die zich inzetten voor maatschappelijke projecten, profiteren daar zelf ook van. Het geeft ze een beter imago en een sterkere relatie met andere partijen. Partners waarderen doorgaans de inzet van de clubs op sociaal gebied. In sommige gevallen leidt het zelfs tot hogere sponsorinkomsten. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht in opdracht van Stichting Meer dan Voetbal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek naar het rendement van maatschappelijk verantwoord ondernemen door bvo's is uitgevoerd door het departement voor bestuurs- en organisatiewetenschap van de universiteit van Utrecht.

Het onderzoek wijst uit dat betaald voetbalclubs veel maatschappelijke projecten ondersteunen en dat dit breed wordt gewaardeerd. Wel geven partijen aan behoefte te hebben aan iemand die de regie neemt, om efficiënter te kunnen handelen. Vaak gaan de gedachten hierbij uit naar de gemeente.

Met de maatschappelijke inspanningen van de clubs is een bedrag van 6,3 miljoen euro gemoeid. De helft daarvan komt van de clubs zelf. Die investering komt overeen met 0,74 procent van de totale omzet van de sector, zo wees het onderzoek uit. Met 160 projecten, variërend van sportparticipatie tot arbeidsintegratie, worden ruim 100.000 mensen bereikt.

Op een congres over het onderwerp in de Veste van FC Twente noemde directeur Bert van Oostveen van de KNVB het bijna een verplichting van voetbalclubs om zich met de projecten bezig te houden. "Maatschappelijke aspecten horen in de genen van de clubs en de KNVB te zitten. Het voetbal is de samenleving." (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie