Interesse in WK voetbal groeit naar recordhoogte

Pal voor aanvang van het WK zegt 62 procent van de Nederlanders geïnteresseerd te zijn in het toernooi.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat was een maand geleden wel anders, toen stond de interesse in het WK Voetbal met 47 procent nog op een relatief laag pitje.

De laatste score ligt boven de niveaus van de afgelopen 5 grote voetbaltoernooien (twee WK’s en drie EK’s). Niet eerder was de belangstelling in het land bij aanvang van een toernooi zo groot.

Dit blijkt uit online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=600 Nederlanders in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Vanaf 1990 volgt Trendbox de ontwikkeling van de Oranjekoorts rond de grote voetbaltoernooien op de voet. Deze week werd de laatste online peiling voorafgaand aan de openingswedstrijd in São Paulo afgesloten.

Oranjekoorts: 41°
Ook in breder perspectief is de Oranjekoorts fors opgelopen. Op een schaal van 1 tot 100, gebaseerd op gegevens over interesse, houding en gedrag, stelden de onderzoekers een maand geleden  een Oranjetemperatuur van 31° vast. Van onderkoeling is echter geen sprake meer: men noteert nu een koortspiek van 41°, ook een nieuw record in deze fase van het toernooi. En dan moet het allemaal nog beginnen.

Betrokkenheid met Oranje groeit
Opgewarmd door alle voorbeschouwingen en inhaakacties blijkt dus dat ‘we’ inmiddels buitengewoon nieuwsgierig zijn naar het toernooi. Vooral mannen en de leeftijdsgroep 25-34 (beide 75 procent) hebben daar bovenmatig veel last van. In lijn daarmee is de betrokkenheid met Oranje gegroeid, van 65 procent begin mei naar 73 procent nu. Dat is in absolute zin al een bijzondere uitkomst, maar het is ook de hoogste score van de afgelopen zes toernooien.

Ook inhaakacties populairder dan ooit
Begin mei constateerde Trendbox al dat er op dat moment méér mensen (11 procent) hadden meegedaan aan een WK-inhaakactie dan een maand voor aanvang van het WK in Zuid-Afrika. Deze trend heeft zich doorgezet: inmiddels heeft 28 procent zich door zo’n inhaker laten verleiden, opnieuw de hoogste score sinds 2004. Mannen deden dit meer (32 procent) dan vrouwen (24 procent), maar de doelgroep die er bij uitstek voor openstaat is de leeftijdsgroep 25-34 jaar (40 procent).

ING en Heineken kleuren het meest Oranje
Met hun inhaakacties proberen bedrijven vaak ook om een sterk Oranjegevoel te creëren. Op dit moment lukt dat ING volgens de consument het beste, op geringe afstand gevolgd door Heineken. Nationale Nederlanden en de Staatsloterij volgen op wat ruimere afstand.      

De berichtgeving over Oranje in de media wordt eveneens veel intensiever gevolgd (59 procent) dan een maand geleden (47 procent). Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) praat inmiddels minimaal wekelijks met vrienden en bekenden over Oranje, bijna een verdubbeling vergeleken met begin mei (24 procent).

Over het onderzoek
Het veldwerk voor dit onderzoek werd online uitgevoerd in de periode van 6 tot en met 11 juni 2014. In totaal participeerde een landelijk representatieve steekproef van n=600 personen van 18 jaar en ouder in het onderzoek.   

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie