Camouflagekleding maakt dik - hoe Defensie vrouwen werft via foute vooroordelen

Campagne moet beter beeld van loopbaan in leger geven

Zonder dat we het doorhadden is Defensie deze week zijn campagne begonnen om meer vrouwen te werven als militair.Op GeenStijl stond maandag een van ‘sales’ met als kop:  Vrouwen zijn niet geschikt voor defensie. In de tekst zinnen als: ‘Hebben jullie wel eens een oorlog gewonnen terwijl je al bloedt zonder geraakt te zijn? Dat dachten wij ook.’ 

Of ‘Camouflagekleding staat vrouwen slecht. Ze lijken er altijd lelijk en dik in. Ja echt.’

Het stuk is bedoeld als stukje rood vlees, als middel om veel reacties los te maken over de geschiktheid van vrouwen. Twee dagen later, vandaag dus, wordt duidelijk waarom met de aftrap van de wervingscampagne voor vrouwen van Defensie.

Mean tweets

Op dit moment is slechts 10 procent van de medewerkers bij Defensie vrouw. Vrouwen weten vaak niet  welke mogelijkheden ze hebben in het leger. Ook leven er nogal wat vooroordelen over hun geschiktheid.

Daar start de campagne dan ook mee. In filmpjes  op YouTube, die vandaag live gaan, lezen Defensievrouwen ‘foute’ reacties voor die  mannen  op sociale media-kanalen geplaatst zijn. Vooroordelen waarom vrouwen geen militair zouden kunnen zijn.

De minister herself laat ook een paar fijne  ‘mean tweets’ over . ‘Er worden echt hele foute dingen gezegd over vrouwen die werken bij Defensie’, aldus Hennis-Plasschaert.

Twee delen

Deze &;reactiecampagne&; is onderdeel van een grotere bewustwordingscampagne met portretten van vrouwen die werken bij de vier defensieonderdelen. De testimonials geven een inkijkje in hoe het leven en werk van Defensievrouwen er echt uitziet.

De eerste campagneperiode loopt tot en met 12 juni 2016.  In het najaar volgt een tweede campagneperiode.

Het budget bedraagt 280 duizend euro. Het ministerie heeft geen targets vastgesteld voor het aantal vrouwen dat het voor dat bedrag wil werven.

;Dominique&; from on .

Credits campagne

Bureau: Steam
Productiemaatschappij: Wenneker
Creatie: Cyril Chermin, Carianne van Raak, Erwin Schieven
Account: Mariska van den Belt, Marco van Rookhuijzen, Mirjam Spruijt
Verantwoordelijk bij Defensie: Suzanne van Opstal, Leontine Messaoudi-Dakriet, Benjamin Hol
Productie: Elles Markx (Wenneker), Cariola Beek (Steam)
Regie: Nina Aaldering
DOP: Thomas Buelens Sbc
Edit: Francisco Rodriguez
Grading: Onno Varenkamp
Muziek: Mark van Vliet
Geluid: Remko Keuter - Remko Audioville, Feike de Wit
Gaffer: Mick Durlacher
Opnameleider: Pieter Veenhof
Grip: Willem Biemans
Geluid: Marcel Adriaansz, Ruud Bouma
Visagie: Kira Kroegman
Productie assistent: Ferry van der Bemd, Symen Hoogesteger
Data Handler: Thom Van Dongen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie