DDMA waarschuwt voor 'mythes' rond nieuwe privacyregels (AVG)

'Privacy-experts schieten als paddenstoelen uit de grond'.

In het bedrijfsleven waren allerlei mythes rond over de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG, ook wel bekend als GDPR), wat volgens DDMA zorgt voor veel onduidelijkheid over de nieuwe wetgeving,

Diana Janssen, directeur van de DDMA, stelt vast dat 'de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond schieten. De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden maakt het voor ondernemers onnodig lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk. Deze nieuwe wet heeft namelijk gevolgen voor alle organisaties die data inzetten voor marketingdoeleinden.'

Hulplijn in het leven geroepen
De branchevereniging lanceert daarom een 'mytbuster'-campagne om twijfels over nieuwe privacywetgeving weg te nemen. De bedoeling is om tot 25 mei, de datum waarop AVG-regels geïmplementeerd dienen te zijn, elke dag een AVG-mythe weg te nemen. Tevens heeft DDMA een AVG-hulplijn in het leven geroepen waar organisaties terecht kunnen met vragen over de AVG bij datagebruik in marketing. 

Bij de aftrap ontkracht DDMA al direct twee mythes. Zo signaleert de vereniging dat sommige ‘privacy experts’ beweren dat elk bedrijf vanaf mei een Functionaris Gegevensbescherming (Data Protection Officer) in dienst moet hebben. terwijl dit niet voor elke organisatie het geval is. Ook zou de AVG alleen van toepassing zijn op digitale bestanden. Ook dat is niet waar, een stapel papier komt ook in aanmerking.

Bedrijfsleven gevoelig voor desinformatie 
Uit een peiling van DDMA onder 80 bedrijven blijkt dat 65% van de bedrijven ‘redelijk’ op de hoogte is van de nieuwe wetgeving.  Juist deze groep is volgen de branchevereniging gevoelig voor desinformatie. 'Maar deze groep voelt misschien ook minder de noodzaak zichzelf te verdiepen omdat ze denken genoeg op de hoogte te zijn.' 

Met de campagne wil DDMA haar kennis op het gebied van de AVG in bredere kring beschikbaar maken, voor zowel leden als niet-leden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie