Recht je rug

Uitgeverij Audax geeft in Adformatie 45 aan dat de ‘grens in het prijsgevecht bereikt’ is. Volgens sales director Evert Bosveld kan de uitgever ‘de kwaliteit niet langer kan garanderen’ als de kortingen nog verder oplopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘We zijn alleen nog maar bezig met budgetonderhandelingen’, zegt Bosveld. Audax wil zich in de toekomst meer richten op adverteerders en praten over samenwerkingen, effectiviteit en re-sultaat.
Beste Evert, ik begrijp het niet helemaal. Je bepaalt toch je eigen prijs voor jullie Audax-bladen? Net zoals je je eigen kwaliteit bepaalt? Je laat je toch niet overreden door mediabu-raus of adverteerders hoe jij je winkel moet runnen? Je kan toch ook nee zeggen als een prijs-deal je niet aanstaat?

Sterker nog, je moet nee zeggen! Dat is (ook) je vak, zeker als sales director. Je moet sales ge-nereren voor de juiste prijs voor je bladen. Jij bewaakt de boel. En natuurlijk is dat lastig. Het spel wordt nu bikkelhard gespeeld. Helemaal bij uitgevers die opereren in de marge of bij uitgevers met een rubberen rug. Ik zou dan ook adviseren: recht je rug en zeg nee. Uit kracht. Omdat niks moet en je je niet laat dwingen. Het is een doodlopend pad.
Jullie zijn vakmensen die mooie en sterke titels op de markt zetten. Titels die daarom goed gelezen worden en waar adverteerders zich graag mee willen identificeren. Audax en andere ex-ploitanten zouden dus ook de mediabureaus die met belachelijke prijsvoorstellen komen direct de deur moeten wijzen. Allemaal. Terug in je hok en ga een vak leren!

Maar goed, nu even van de andere kant belicht. Als we vanuit effect gaan meten (verkoop) is een paginaatje in een tijdschrift veelal veel te duur om een hypotheekbank aan de man te brengen, of de nieuwe Toyota Corolla. Kortom, daar moet een antwoord op komen. Of de ta-riefkaart wordt uitgedund (wat we nu zien) of er komt een nieuwe vorm. De kosten per millimeter zijn niet te hoog, maar de kosten per effect wel!

Het laatste wat ik hoorde is dat er campagnes geveild worden. Zoiets als: ‘ik heb hier 200.000 euro, wie biedt mij de laagste cpm/grp/millimeterprijs? Ik word er stil van. Je koopt toch ook geen pak soep, kleding of huis op basis van de laagste prijs per centiliter, meter stof of kubieke meter? Er is toch ook nog zoiets als lekkere soep, een mooi gesneden pak en een huis in een prachtige buurt. Het zijn de randvoorwaarden die de prijs bepalen. En beste Evert, die rand-voorwaarden bepaal jij. Prijs is daar maar een onderdeel van, juist nu.

Het goede nieuws is dat je wil praten over nieuwe afrekenmodellen. Als we de media gaan be-schouwen als investeringen, zijn we op de goede weg. Ik zou het ‘prijzenswaardig’ vinden als Audax hierin een voortrekkersrol kan vervullen. Door een nieuwe tariefkaart te lanceren. Als basis, als praatstuk. Mij heb je!

Ik hoor je al klagen over ‘prijsdenken’. Maar die discussie is te winnen. Geen enkele adver-teerder zit namelijk te wachten op sec korting. Ze adverteren voor het resultaat. Lever dat re-sultaat en we willen je daarbij heel graag helpen. Adverteren is geen hobby. Adverteerders willen dat hun producten verkocht worden, hun naamsbekendheid groter wordt. Help hen daarbij en deel mee, is het credo.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie