ATCB komt weg met waar Wal-Mart niet mee wegkomt

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Michael van Os wees me op een artikel in het Parool over de achtergrond van het , dat deze zomer onder meer via YouTube verscheen. In de film wordt gereageerd op uitlatingen van de conservatieve tv-presentator Bill O’Reilly. Naar nu blijkt, is de actie veel minder spontaan dan de initiatiefnemers deden voorkomen. In de VS is zoiets een deuk in je geloofwaardigheid en reputatie. In Nederland win je er de CityMarketing Innovation Award mee. Inderdaad innoverend.

In de herfst van 2006 was er het spontane blog van een Amerikaans stel dat met een camper langs Wal-Marts in de VS reisde. Al snel (binnen 2 weken) bleek dat alles was dan van tevoren gedacht. Er waren banden met een door Wal-Mart zelf gesponsorde organisatie "Working Families for Wal-Mart", opgezet in samenwerking met Edelman. In de slipstream moest Edelman bekennen achter nog een aantal fake blogs te zitten. Een daarvan, Paid Critics, was opgezet om aandacht te besteden aan links tussen vakbonden en andere belanghebbenden die opzettelijk de goede naam van Wal-Mart zouden besmeuren. Ironisch genoeg werden juist de mensen die daarvoor blogden, betaald voor hun bijdragen. De pot verwijt de ketel dus.

De ontmaskering zorgde voor een deuk in het imago van zowel Wal-Mart als Edelman. aldus een chief strategic officer van een adviesbureau voor interactieve informatie destijds.

De actie van het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau verschilt nagenoeg niet van wat Wal-Mart en Edelman deden. Het verschil: de Amsterdammers winnen er de CityMarketing Innovation Award mee. En dat, op zijn zachtst gezegd, verbaast me wel. Manfred Bik wijst terecht op het punt van transparantie en eerlijkheid. Waarom dan toch winnen? Omdat wij Nederlanders een conservatieve TV-commentator met een belerend vingertje een poepie laten ruiken? Of is het Nederlandse publiek nog niet social-media-wise genoeg om misleiding en versluiering als dit te ontmaskeren?

Het juryrapport spreekt van “Een geniale meesterzet in crisismanagement, waarbij guerrilla marketingtechnieken met virale internetfilmpjes worden gebruikt op een manier die zelfs de gezaghebbende O’Reilly pijnlijk in het defensief heeft gedrongen. Simpelweg door de harde feiten en zachte beelden van onze hoofdstad met Amsterdams lef te presenteren”. Vervang O’Reilly door vakbonden, hoofdstad door supermarkten en Amsterdams Lef door “de oprechtheid van Wal-Mart” en we vinden het ineens een veel minder geslaagde actie. Wat het eindelijk ook is.

Ik sluit me met terugwerkende kracht dan ook graag aan bij de – helaas tevergeefse – oproep van Michael van Os op om deze campagne niet te laten winnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie