Twitteronderzoek: Twitter or die?

Als je actief bent in de communicatiebranche dan leek het in 2009 haast dat je een keuze moest maken tussen twitteren of de grafzerk. Gelukkig blijkt uit het recente Twitteronderzoek van Communicatie dat we dat allemaal wel mee vinden vallen. In deze blogpost leg ik de meest spraakmakende vragen uit het onderzoek onder het vergrootglas.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

71% twittert over van alles en nog wat, 56% vakinhoudelijk
De ogenschijnlijke oppervlakkig- en luchtigheid houdt veel mensen tegen om actief te participeren op Twitter. In de praktijk merk ik dat ik mensen volg op basis van hun vakinhoudelijke kennis. De vakidioten die ik het meest waardeer zijn echter de mensen van wie ik ook iets meer zie dan alleen maar linkjes naar waardevolle artikelen. Juist de combinatie maakt Twitter voor mij een heel waardevolle bron.

58% monitort niet wat er over hun organisatie gezegd wordt op Twitter
Hoe moeten we dit soort cijfers nu interpreteren? 58% klinkt als veel te veel. Want hoe kan het nu zijn dat meer dan de helft van de geïnterviewde communicatieprofessionals geen idee heeft wat er over hen gezegd wordt op Twitter? Dát zou je toch op z’n minst onderzocht moeten hebben, zou je zeggen. Toch zou ik graag meer weten van deze 58%. Wordt er überhaupt over deze organisaties gesproken, zowel off- als online? En weten de communicatieadviseurs wel beter wat er gebeurt in andere online kanalen, of is er inderdaad sprake van totale social media blindheid?

57% meent dat tweets over hun organisatie geen grote invloed hebben
Ik ben benieuwd hoeveel lager het percentage zou zijn geweest als het relativerende werkwoord “kunnen” in de vraag had gestaan. Uiteraard kennen we de bekende tweets van politici die uit de school klappen en de tweets rondom rampen en andere incidenten. Die tweets zijn snelle nieuwsmakers en die hebben invloed. Maar de invloed van veel individueletweets is inderdaad niet zo groot. Het heet niet voor niets een microblog. Twitter werkt vooral goed op microniveau. Waarde toevoegen voor een aantal individuen die jouw tweet waardevol vinden. Maar al die microwaarde bij elkaar opgeteld kan wel degelijk van grote waarde zijn. En mensen die op Twitter actief zijn, zijn razendsnel in staat om pijnpunten van organisaties bloot te leggen. Als je daar niet actief monitort, dan heb je voordat je het weet 300 keer de "> om je oren. Ook niet iets om vrolijk van te worden.

63% vindt het flauwekul dat als je niet twittert, je niet meer meedoet in het communicatievak
Anton Jan Thijssen, een van de fanatieke twitteraars uit het bijbehorende interview sloeg wat mij betreft de spijker op z’n kop: Elke communicatieadviseur moet op z’n minst een tijdje rondgekeken hebben maar kan best beslissen dat actief participeren op Twitter niks voor je is. Maar dat wil nog niet zeggen dat je als communicatieadviseur Twitter maar moet negeren. Ik hoor vaak mensen zeggen: Ach, dat Twitter is maar een hype, dat waait wel weer over. Als je zo denkt, versta je wat mij betreft je vak niet. Je hebt vandaag als communicatieadviseur te maken met de invloeden die vandaag gelden. En het is daarnaast ook fijn om te anticiperen op de invloeden van morgen. Als je daartoe in staat bent, dan scoor je al een hele ruime voldoende. Je hoeft als communicatieadviseur echt geen volleerde trendwatcher te zijn die duikt op elke nieuwe gadget .

13% stelt dat hun organisatie regels heeft opgesteld voor het gebruik van Twitter
Deze score kan twee dingen betekenen: Ze zien de kracht van sociale media: snel, authentiek, oprecht. Of veel communicatieadviseurs denken niet na over de mogelijke impact van media als Twitter. Ik denk dat het een combinatie van beide argumenten is. Ik ben zelf geen fan van zwaarlijvige documenten met allerlei social media spelregels. Toch vind ik het wel een goede zaak als mensen binnen organisaties met elkaar bespreken welke kansen en bedreigingen er rondom het gebruik van Twitter spelen. Vergeet het maar dat je op persoonlijke titel communiceert via Twitter. Alles wat je zegt of doet kan gelieerd worden aan de organisatie waar je voor werkt. Op het moment dat jij als actieve twitteraar beloftes doet aan je community dan moet je die in samenwerking met je collega’s wel waar kunnen maken. Daarvoor moet je met elkaar communiceren en met elkaar tot simpele regels komen. Kennelijk gebeurt dat nog nauwelijks.

68% ziet Twitter als een manier om jezelf te profileren
Ook bij deze stelling hangt het er maar net vanaf hoe je hem interpreteert. Je kunt er voor kiezen om jezelf te benoemen tot “f*cking awesome social media 2.0 guru”. Dat wordt niet echt gewaardeerd door mensen. Op het moment dat je interessante content maakt en deelt via Twitter, bouw je ook een profiel op waardoor mensen je leren kennen en weten wat je vindt en wat je kunt. Daar is Twitter een fantastisch medium voor dat alle hierarchie doorbreekt. De mooiste uitingsvorm hiervan is ">. Mensen durven op Twitter te vragen wat ze anders wellicht niet rechtstreeks zouden durven. Een gezonde brutaliteit en ondernemersgeest doet het erg goed op Twitter. Als je daarbij ook nog zelf behulpzaam bent, is succes verzekerd.

Al met al is Twitter een interessant medium, dat zowel onder- als overschat wordt. Ik ben met name benieuwd naar jullie meningen rondom de bovenstaande stellingen!

Het complete artikel uit Communicatie inclusief alle cijfers .

Met dank aan "> "> ">, "> en ">

Volg de redactie van Communicatie op Twitter: "> "> en ">

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie