Premium

Hoe content straks gevonden, gebruikt en gedeeld wordt

We gaan van Paid Owned Earned (POE) naar Found, Used, Kept & Shared (FUKS), voorspelt Ruud de Langen.

Beeld: Eric Fischer

Nieuwjaarsdag 2018. Rob Trip opent het NOS Journaal met de mededeling dat de zojuist gekozen president van de wereld, Maxine Love, een verbod op alle reguliere reclame afkondigt. ‘Reclame laat ons consumeren, laat ons dingen kopen die niet nodig zijn of slecht voor ons zijn.’

Het verbod is nodig om wereldproblemen als obesitas, klimaatverandering en grotere schulden bij consumenten aan te pakken. 

De bekende adverteerder Harry Driessen van Henkelsdorf reageert geschrokken. Op een conferentie laat hij weten dat hij nog meer nadruk zal leggen op de reeds ingeslagen weg van content maken.

En niet onbelangrijk, hij zal nog meer inspanningen doen om zijn content gevonden te laten worden. En ervoor zorgen dat met de juiste algoritmen de content zichtbaar wordt gemaakt.

Bovendien heeft hij nog de data van zijn klanten en fans, alsmede zijn sponsorship en zijn packaging. Ook wil Driessen meer tegen de retailer aankruipen. Instore is een belangrijk communicatiekanaal. Het schap moet spreken, shoppen moet een bijzondere ervaring zijn. 

Nieuwjaarsdag 2023. Journaallezer Rob Trip meldt dat er het afgelopen jaar wereldwijd nog eens 300 media-eigenaren failliet zijn gegaan. En vanuit het hoofkantoor van de wereld in New York City laat Maxine Love weten dat de kapitalistische merkenmachine verder afgeremd moet worden, in het belang van alle mensen en de planeet.

Er komt een verbod op sponsoring, branded content, events en instorecommunicatie. Merken mogen voortaan alleen nog communiceren als dat bijdraagt aan een betere wereld. 

Driessen van Henkelsdorf laat in een reactie weten nog meer op data te gaan inzetten. Je klanten kennen en servicen wordt cruciaal. Ook laat Driessen weten dat hij blij is met de stappen die zijn merken al gedaan hebben om waarde toe te voegen aan de levens van consumenten.

Met onder meer apps die namens merk Florel een gezondheidscoach zijn of de app van Knoyco die mensen helpt gezond te eten. Deze content van adverteerders moet gevonden, gebruikt en gedeeld worden. We gaan van Paid Owned Earned (POE) naar Found, Used, Kept en Shared. FUKS that!

Deze column staat in Adformatie (29 april 2016)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie