Instagram - kans voor merken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanwege mijn recente 'carriere-switch', van Deloitte naar , zat ik van de week door al mijn foto’s op mijn iPhone (die ik dus moet inleveren) heen te scrollen. Ik was blij verrast hoe vaak collega’s en ik foto’s hebben getagd met hashtag (#) Deloitte op Instagram. Waarom doen merken in Nederland daar nog niks tot weinig mee?

, een paar maanden geleden overgenomen door Facebook is een social fotoapplicatie met wereldwijd meer dan 50 miljoen gebruikers. De app werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstuele updates ontvang je fotoupdates, waar je vervolgens wel weer tekstuele reacties op kan geven. De app maakt het mogelijk om filters over je foto te plaatsen. Met het toevoegen van een hashtag kun je de foto taggen.

Veelal focussen merken op social media zich op het hebben van een Twitter account of Facebook-pagina voor de communicatie met de consument. Maar nog weinig merken kijken naar wat wat fotoapps zoals Instagram te bieden hebben. Instagram is een gemakkelijke, laagdrempelige curator om zaken over een brand te delen. Zoals via kun je als merk heel gemakkelijk een centraal platform maken. Of beter nog, dat de (user generated) content, de beelden dus, gebruikt worden op bijvoorbeeld de website van een brand. Wat je SEO-wise als brand ook weer kan helpen…

Er zijn grofweg vier redenen waarom een brand Instagram zou moeten inzetten:

1. Visual storytelling raakt mensen. Nieuwe studies laten zien dat de manier waarop klanten kijken/lezen aan het veranderen is. EyeTrack onderzoeken hebben laten zien dat oogbewegingen van de deelnemers van het onderzoek, die een tijdslijn op bijvoorbeeld Facebook scannen, stoppen en aandachtiger lezen bij foto’s. Foto's zijn meer en meer belangrijk geworden voor een ​​merk om een verhaal te vertellen. Instagram doet dit op een prachtige manier. Klanten (en medewerkers!) kunnen door het delen van foto’s zich meer betrokken gaan voelen. Berichten met een fotoalbum, een foto of een video genereren respectievelijk 180 procent, 120 procent en 100 procent meer traffic dan de gemiddelde tekstuele post.

2. Instagram is eenvoudig, laagdrempelig en goedkoop. Maak een ​​foto met je telefoon, schrijf een bijschrift, zet (zo nodig!) er een mooie filter op en je bent klaar. Ook Pinterest heeft het bewezen, minder is meer. Brands kunnen natuurlijk ook eigen foto’s posten, maar je kunt zoals Deloitte bijvoorbeeld ook gewoon het gebruik van de app onder je medewerkers stimuleren. Hiermee worden de verhalen die zich binnen afspelen, naar buiten gebracht. Denk aan events, arbeidsmarktcommunicatie en meer.

3. Het is adverteren op een minder opdringerige manier. Red Bull bijvoorbeeld zit al vanaf het begin op Instagram en heeft daar campagnes draaien zoals de "dagelijkse awesome". Slim, want de gedachte is louter en alleen gericht op het gebruiken (klant/fan beslist zelf) van de fans voor het verspreiden van hun beeld. Klanten die zelf een beeld verspreiden zijn geloofwaardiger dan als een merk dit doet.

4. En ja - hoe discutabel ook, we willen allemaal ‘het moment’ delen. Japanners worden we, maar dan met onze mobiel. Dat gebruik groeit nog steeds en daar ligt een kans voor merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie