'Weblogs in VS misbruikt voor pr-campagnes'

De geloofwaardigheid van weblogs loopt gevaar door bewuste leugencampagnes, bekend als astroturfing. Maar manipulatie komt meestal aan het licht via IP-onderzoek, schreef internetjournalist Marie-José Klaver dinsdag in NRC Handelsblad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Weblogs worden doorgaans beschouwd als een nuttige aanvulling op de
berichtgeving van reguliere media. Maar niet altijd een betrouwbare, blijkt uit Klaver's verslag.
Volgens de Australische bloggers en pr-professionals Paul Young en Trevor Cook (hun site: ) komen er veel leugens op weblogs voor. Ze zijn een online campagne begonnen tegen virtuele misleiding. Y&C richten zich tegen bewuste leugencampagnes, ook wel astroturfing genoemd. Ze vinden dat mensen die in de pr-branche werken de publieke opinie niet op onwaarachtige wijze mogen beïnvloeden.

Astroturfing verwijst naar spontane burgerbewegingen, die in de Verenigde Staten grassroots movements worden genoemd. Klaver: 'Het komt regelmatig voor dat pr-bureaus en spin doctors mensen betalen om en masse een product, een politicus of een mening te promoten. Zo wordt een kunstmatig grassroots-effect gecreëerd.' Een bekend voorbeeld zijn de honderden brieven aan het Amerikaanse Openbaar Ministerie waarin 'gewone mensen' zich uitspraken tegen het anti-mededingingsproces van de overheid tegen Microsoft. De Los Angeles Times ontdekte dat het om een lobbycampagne van Microsoft zelf ging.

Maar ook de Amerikaanse overheid doet mee. Zo begon een pr-medewerker van het Pentagon, Suzanne Fournier, een weblog onder de titel Grandma in Iraq. Het maakte deel uit van de krant Cincinnati Enquirer, waardoor het een onafhankelijke nieuwsbron leek. Fournier, die 15 kleinkinderen heeft, vulde haar weblog met positieve berichten over de aanwezigheid van het Amerikaanse leger in Irak.

De ervaring leert dat wat in de VS populair is op marcomgebied -en aantoonbaar goed werkt- vrij snel de oceaan overwaait naar Europa. Is die importkans groot, bij voorbeeld in Nederland? Het zou mij verbazen, gezien de nuchterheid en aangeboren dosis wantrouwen van de meeste Nederlanders. Daarmee wordt door de PR-branche ongetwijfeld rekening gehouden. Bovendien is de pakkans groot via IP-checking en dreigt de schandpaal. Dan adviseer je je client astroturfing niet zo snel. Al weet je maar nooit. Slim is het wel, heel slim. En ongetwijfeld verleidelijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie