Begrijpeloze communicatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zojuist op EénVandaag een klassiek opgeklopt item over NS; dat was wel weer eens leuk, want de tijd van de grootse en meeslepende complottheoriën hebben wij grotendeels achter ons gelaten. Grotendeels, maar niet helemaal. De vakbonden VVMC en FNV zijn altijd wel uit op een mooi stukje dramatische publiciteit voor het spoor en samen met EénVandaag lieten ze een heuse enquete onder de bezoekers van hun websites uitvoeren. Een paar respondenten anoniem in beeld, spannend muziekje erachter en klaar is Kees. Maar! Wat bleek de belangrijkste conclusie uit een weinig representatief onderzoek: ruim 40% van de machinisten weet niet dat het de conducteur is die bepaalt of een trein mag vertrekken of niet. Dan word je dus even lekker weggezet als machinist ...

Waarom zoeken de bonden nu direct de media als compagnon voor dit soort onderzoek? Er is geen bedrijf in Nederland waar zoveel inspraakmogelijkheden zijn als bij NS en er is ook geen bedrijf waar de invloed van bonden en OR zo groot is. Als er nou onderwerpen zijn waar je samen echt niet uitkomt, dan snap ik best dat je naar de media stapt, maar ten aanzien van alle onderwerpen in het onderzoek is er constructief overleg en liggen de belangen van bonden en werkgever m.i. voor minstens 90% op één lijn. Hier begrijp ik dus niets van. Willen de bonden hun eigen achterban voor aap zetten? Of is de scoringsdrift zo hoog dat de daadwerkelijke doelen uit het oog verloren worden?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie