Die eikel van marketing, die trut van PR

Voor mijn debuut hier bij Communicatie leek het mij leuk ferm een knuppel in het corporate hoenderhok te smijten. Bij deze. Met enige regelmaat, zeg maar vaak, spreek ik met PR-mensen of met (online) marketeers over hun vak en de veranderingen die op til zijn. Welke functie de gesprekspartner ook bekleedt, het begin- en eindonderwerp van de conversatie ligt op het vlak van social media. "Wat moeten we ermee?"

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een interessante vraag die vakmensen van beide disciplines kopzorgen bezorgt. Wat mij dan ogenblikkelijk opvalt, is dat met name marketeers de discipline social media hebben geclaimd. (Positieve) uitzonderingen onder communicatievolk daargelaten, maar toch. Dat is wel een beetje raar. Juist PR-mensen (noem ze communicatie-adviseurs, voorlichters, woordvoerders, enzovoorts) zouden dit vakgebied zich óók moeten toeëigenen.

Ja toch? Met de toenemende impact van internet en social media op klantcontact, bestaat er mijns inziens zelfs nauwelijks nog een scheiding tussen een marketing- en communicatierelatie met een klant. Immers, een relatie met een klant op twitter is een publieke relatie. Hyperpubliek, zou ik zelfs durven beweren.

Ook valt mij op dat in veel bedrijven de afdelingen marketing en communicatie twee gescheiden werelden zijn. Nog net niet dat zij in de lift elkaar met scheve ogen aankijken – in de trant van: daar heb je die eikel van marketing, daar is die trut van PR weer. Het scheelt in elk geval niet veel. Let op: dit is slechts een observatie. N=1. Weet ik ook wel. Maar kijk eens kritisch naar je eigen organisatie? Schuilt er niet een heel klein kerntje van waarheid in?

Een klant huurde mij in. Tijdens het voorgesprek zat ik met iemand van de afdeling voorlichting (internet) én van de afdeling marketing aan tafel. Dat was toeval, de communicatiepersoon in kwestie leende budget bij zijn collega. Maar, het toeval voelde aan als een warm bad. Ik vond het zo opmerkelijk om laatst voor mijn boek (daarover een andere keer meer) bij te zijn, en daar te mogen constateren dat de dame van PR en de heer van (online) marketing als uit een mond leken te praten.

Er zijn dus ook organisaties waar marketeers en PR-volk wél door een liftdeur passen. Maar dan? Slaat die 'eikel' rechtsaf, loopt 'die trut' naar links? Het is wat mij betreft tijd voor een grote kantoortuin waar al die innovatieve marketing- en communicatietweeps samenkomen. Noem het je Social Media Relationsteam 3.0 van mijn part. Als ze maar in pais en vree samenwerken. Echt, de werkzaamheden van PR- en marketingmensen zullen in de zeer nabije toekomst nauwelijks nog verschillen.

Iemand terugknuppelen? Foto " title="Marco Raaphorst/CC/Flickr">Marco Raaphorst/CC/Flickr

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie