Premium

Nieuwkomer Kaleido wil de recruitment van creatieven opschudden

Oprichter Jeff van Ginkel over het platform dat Born05 als eerste pilot-klant heeft.

Jeff van Ginkel
Afbeelding: aangeleverd

Het nieuwe recruitmentplatform Kaleido wil het werven van creatieve freelancers en vaste medewerkers vereenvoudigen en betaalbaar maken. Het platform, opgericht door Jeff van Ginkel, belooft bureaus via een eigen database direct in contact te brengen met passende kandidaten. Kaleido heeft Born05 als eerste pilot-klant en voert ook gesprekken met Boomerang Agency (onderdeel van Publicis), Alfred en andere creatieve bureaus.

Van Ginkel heeft bijna drie jaar aan de totstandkoming van Kaleido gewerkt, vertelt hij in gesprek met Adformatie. Met zijn bijna dertigduizend volgers op LinkedIn en voormalige ad interim recruitmentervaring bij bureaus als Boomerang (onderdeel Publicis), IPG Mediabrands en Ace is Van Ginkel een bekende naam in de recruitmentwereld. Na een zelfstandige ontwikkelingsstart haakte bijna een jaar geleden Monostatic aan als investeringspartner. De studio werkt sindsdien aan het verhaal en de identiteit van het bedrijf en blijft nog zeker twee jaar actief onderdeel van de venture. Van Ginkel blijft zich richten op het recruitmentdeel.

Gedeelde talentpool voor alle bureaus

De oprichter noemt zijn database onder meer handig voor een bureau dat een pitch gewonnen heeft en op korte termijn freelance collega’s nodig heeft. De verantwoordelijke van het bureau kan in de Kaleido-database zoeken naar freelancers die in de geselecteerde periode beschikbaar zijn en aan de gestelde criteria voldoen. Die criteria omvatten iemands specialisme, jaren werkervaring en meer.

Kaleido is er voor alle creative advertising professionals en creatieve organisaties, benadrukt de oprichter. ‘Zowel vast als freelance. De kracht van Kaleido ligt in het samenbrengen van creatieve agencies binnen één geïntegreerd netwerk. Alle aangesloten bureaus hebben toegang tot een gedeelde talentpool, waardoor ze effectiever kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften.’

Recruitment goedkoper maken

Naast vereenvoudigen wil Van Ginkel de creatieve recruitmentwereld ook goedkoper maken. ‘Recruitment is duur. Een bedrijf dat via een recruitmentbureau een vaste medewerker aanneemt, moet doorgaans duizenden euro’s of meer aan het bureau betalen. Bij een freelance medewerker zoekt een bureau vaak naar het ruime marge tussen het maximale uurtarief dat een bedrijf wil betalen aan een freelancer en het minimale uurtarief dat die freelancer wil verdienen. Dat marge kan soms 25 euro per uur zijn zonder dat werknemer en werkgever hier weet van hebben’, vertelt Van Ginkel vanuit zijn eigen ervaring.

Zijn nieuwe platform doet daar niet aan mee. ‘Met Kaleido wil ik een platform neerzetten waarmee vaste en freelance werknemers en werkgevers elkaar eenvoudiger en onder betere voorwaarden vinden’, legt hij uit. Sluiten een freelancer en een bureau een samenwerking via Kaleido, dan betalen beide partijen vijf euro per gewerkt uur aan het platform. Welk uurtarief de freelancer en opdrachtgever afspreken, maakt niet uit. Het eenmalige bedrag dat een bedrijf betaalt na het aannemen van een vaste medewerker, staat volgens Van Ginkel nog niet vast. Hij zegt te denken aan circa duizend euro.

Er ligt ook een verdienmodel voor bedrijven. Alle sollicitanten komen in één geïntegreerde database. Neem je als bedrijf een sollicitant niet aan, dan gaat de sollicitant terug in de database. Neemt een ander bedrijf de sollicitant wél aan, dat krijgt de eerste organisatie vijfhonderd euro per sollicitant terug. Van Ginkel over deze kick-back-fee: ‘Zo werken we allemaal samen en is zowel de kandidaat als het bedrijf een winnaar in het proces.’

Database

Een scherpe en transparante prijsstelling kan het startende platform helpen, maar Van Ginkel weet ook dat het succes van Kaleido valt of staat met de kwaliteit en omvang van de database met kandidaten waar bureaus uit kunnen kiezen. Zijn bijna dertigduizend LinkedIn-connecties kan hij niet zomaar naar die database kopiëren. Daar heeft hij per persoon toestemming van nodig, net als aanvullende gegevens zoals iemands salaris- of tariefindicatie en beschikbaarheid.

‘De database start met de gegevens van achthonderd freelancers die al meewerken aan Kaleido’, vertelt de oprichter. ‘Born05 is onze pilot-klant en we praten op dit moment met Alfred, Boomerang Agency en andere creative advertising bureaus.’ Met een speciale landingspagina hoopt Kaleido meer freelancers en bureaus geïnteresseerd te krijgen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie