Het is weer tijd om onze schoen te zetten, kerstversiering op te hangen en cadeautjes in te slaan. De feestelijke decembermaand komt in zicht, wat betekent dat de sinterklaas- en kerstcampagnes weer van start gaan. Maar hoe pak je dat aan? Wat is de beste timing voor jouw campagne? En hoe zorg je ervoor dat je het feestdagengevoel goed overbrengt? DPG Grow zet een aantal tips voor je op een rij.
Begin op tijd, maar niet té vroeg
Sinterklaasavond is de eerste feestdag in december, maar de pepernoten verschijnen elk jaar al begin september in de schappen. Ondanks deze lekkernijen, vinden veel Nederlanders dat de sinterklaasgekte te vroeg begint en doet ruim tweederde van de Nederlanders hun sinterklaasinkopen slechts een aantal weken van tevoren. Nog ruim voordat Sinterklaas is vertrokken, staan veel winkels al in het teken van kerst. Kerstballen in alle soorten en maten, tuincentra die hun kerstshow elk jaar grootser uitpakken en kerstdorpjes waar je u tegen zegt. Is de Sint vertrokken? Dan kan het feest pas echt beginnen en halen veel mensen hun kerstboom in huis. Ook de kerstcadeautjes worden meestal slechts een aantal weken van tevoren ingeslagen en maar liefst 39% wacht daarmee tot de laatste week voor kerst. Jouw campagne moet dus de hele decembermaand up and running zijn, zodat je er zeker van bent dat je ook de last minute shoppers bereikt.
Associeer jouw merk met het feestdagengevoel
Het is koud en donker buiten, binnen branden de kaarsjes en het allerbelangrijkste: je bent samen met de mensen waar je om geeft. De decembermaand is een warme periode waarin het samenzijn centraal staat. Als merk is het dus belangrijk dat je dat gevoel ook weet over te brengen in jouw campagne. Denk aan een reclame die net een echte film is. Het is leuk om naar te kijken en het brengt een boodschap over die niet alleen bij jouw merk, maar bij alle kijkers past. Ook met een kleiner budget kun je goed inspelen op het feestdagengevoel. Denk aan fotografie, tekst of aankleding van jouw website. Zo kun je dit gevoel al overbrengen in de aankleding van de producten die je laat zien via jouw kanalen.
De kracht van herhaling
De mogelijkheden om een feestelijk statement te maken rondom de feestdagen zijn eindeloos, maar het belangrijkste is dat al jouw uitingen samenkomen. Stem jouw campagne dus af op jouw social media, website, aankleding in de winkel, e-mailhandtekening en alle andere uitingen. Zo komt de kracht van herhaling vanzelf tot zijn recht.
Laat je creativiteit de vrije loop
Adventskalenders, gedichten, top-zoveel lijstjes, een terugblik op het afgelopen jaar, goede voornemens en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als merk kun je het zo gek maken als je zelf wilt en consumenten zijn er dol op. Wees dus creatief in jouw campagne rondom de feestdagen. Zo laat je als merk een positieve indruk achter én weet je de consument te raken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!