Brouwer (MassiveMusic) geeft in de aflevering een bijzonder kijkje in de keuken. Waar veel bedrijven veel tijd en geld stoppen in hun visuele corporate identity, wordt een muzikale identiteit vaak achterwege gelaten. Desalniettemin, is het volgens Hans Brouwer juist nuttig om hierin te investeren. ‘Muziek moet je raken. Dat geldt voor merken, maar ook voor je eigen playlist. Het is een ontzettend sterk medium, wat zijn kracht absoluut nooit zal verliezen.’Brouwer ziet dat merken en bedrijven steeds vaker door hebben dat de ontwikkeling van een goede ‘sonic identity’ een goede ROI met zich mee brengt.
Het is de toon van de muziek die het merk maakt
‘Muziek is subjectief. Iedereen heeft een mening en een eigen muziek account, of soms nog een platenkast met een eigen muziekcollectie. Het is dus de kunst, onze kunst, om de subjectiviteit eruit te halen en een merk te vertalen naar muziek.’ Dit vertalen gebeurt bij MassiveMusic in brede zin, maar wel specifiek. Belangrijk is een duidelijk briefing. MassiveMusic beoordeelt de muziek namelijk niet op persoonlijke smaak, maar of het werkt en zijn doel behaald. ‘Doorgaans eindig je met een compositie waar je alles uit kunt destilleren. Van een merklogo, tot muziek onder campagnevideo’s.’
Naast ‘sonic branding’ componeert MassiveMusic ook veel campagnespecifieke muziek. Dit kan eventueel wel dezelfde melodische thema’s hebben als de ‘sonic branding’, maar dat is geen gegeven. ‘Op deze manier ontstaat er binnen een merk verschillende audio content op basis van losse campagnes. De muziek die wij componeren moet de boodschap van de spot versterken. Punt.’
De toekomst van audio content
Brouwer denkt dat vooral de manier waarop wij muziek consumeren zal blijven veranderen. ‘Hoe breng je je muziek als artiest of label? Iedereen bedenkt steeds slimmere manieren om hun muziek uit te serveren onder een groot publiek. Ik vrees dat het steeds meer eenheidsworst zal worden qua sound.’
Daarnaast zal elektronisch geproduceerde muziek qua populariteit blijven stijgen. ‘Het productieproces blijft daarin veranderen. Waar eerst muziek nog met instrumenten werd gecomponeerd, is dat nu vaak volledig elektronisch. Ik denk zelfs dat de volgende generatie weinig snaren meer zal gebruiken.’
Er is veel gaande op het gebied van muziek en sound in commercials. Artiesten kijken verder en zijn steeds vaker bereid mee te willen werken aan muziek voor commerciële doeleinden. ‘Vroeger verdienden artiesten zoveel geld met de verkoop van hun platen. Dat is tegenwoordig wel anders.’
Data en muziek
De data-gekte lijkt in de muzieksferen nog niet heel erg te zijn doorgedrongen. Een gelukje, volgens Brouwer. ‘In muziek zit altijd emotie, een onderbuikgevoel. Het gaat al zoveel over cijfers, met meer testen zou dat alleen maar erger worden. Dit houdt niet in dat er niet wordt getest. Muziekidentiteit wordt bijvoorbeeld wel aan een try-out onderworpen en getest op een publiek. Maar het blijft moeilijk, omdat we te maken hebben met iets wat altijd emotie oproept. ‘Bepaalde merkmuziek is bijvoorbeeld best irritant. Maar daardoor wel heel opvallend. Dus hoe ga je dat testen?’ Hierover is nog genoeg stof tot nadenken.
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner van The Brief.
Lees de shownotes voor alle links.
De aflevering is ook te vinden op Soundcloud en in de iTunes-store met alle overige podcast-apps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!