Versuni, het bedrijf dat airfryers onder de Philips-naam verkoopt, start een campagne om voedselverspilling tegen te gaan. Restjes in de koelkast zijn prima op te maken in – uiteraard – een airfryer, zo luidt de boodschap.
Vorig jaar gooiden Nederlanders thuis gemiddeld 33,4 kilo eten per persoon weg, meldde de Rijksoverheid eerder dit jaar. Dat is weliswaar 23 procent minder dan in ijkjaar 2015, maar de dalende trend lijkt te stagneren. De overheid werkt daarom samen met het Voedingscentrum en Stichting Samen Tegen Voedselverspilling om voedselverspilling verder aan te pakken. Versuni pakt dit onderwerp nu ook op. Waarom? Global pr manager Marieke Guit vertelt tegenover Adformatie dat Versuni het ‘als organisatie en merk belangrijk vindt om bij te dragen aan een betere wereld.’ Dat bijdragen doet Versuni tijdens deze campagne op twee manieren.
Tweedelige campagne
Enerzijds is er tot de jaarwisseling een samenwerking gesloten met Stichting BuurtBuik; veertien locaties verspreid in Nederland waar buurtbewoners gratis maaltijden koken van voedsel dat anders weggegooid zou worden. ‘Zij koken al jaren op basis van gered voedsel, een perfecte match dus’, aldus Guit.
Anderzijds is er een publiekscampagne die mensen op verschillende manieren bewust wil maken van hoe zonde het is om brood, groente, fruit en andere restjes weg te gooien. Duizenden reizigers op treinstation Utrecht Centraal kregen daarom afgelopen vrijdag een hapje aangeboden door Versuni, gemaakt van voedsel dat anders in de prullenbak was beland. Die hapjes kwamen – uiteraard – uit een Philips-airfryer. Een metershoge Airfryer naast het treinstation vestigde extra aandacht op de activatie, die verzorgd werd door Megawatt.
Guit van Versuni ziet veel potentieel voor de campagne. Versuni meldt op basis van eigen verkoopcijfers dat één op de drie Nederlandse huishoudens een airfryer van Philips heeft. ‘Als we deze mensen kunnen inspireren om minder voedsel te verspillen met een keukenapparaat dat ze al hebben, dan kunnen we een flinke impact hebben met deze campagne.’ Een ander doel van de campagne is de brand awareness voor de Philips Airfryer vergroten. De nadruk ligt echt op de merknaam Philips Airfryer en niet op Versuni, vertelt Guit.
Publiekscampagne
De Airfry Before You Buy-campagne (creatief bureau: Droga5, mediaplan ingekocht door Omnicommediagroup wereldwijd en lokaal) is zichtbaar via digital out of home en digitale abri’s rondom supermarkten in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. In de eerste campagneweek rijden er in die steden ook elektrische karretjes rond om aandacht te vragen voor de campagne. Versuni schakelt daarnaast zes influencers in die op sociale media laten zien met welke restjes uit de koelkast zij airfryer-gerechten maken. De campagne krijgt ook aandacht in Versuni’s app die beschikbaar is voor geselecteerde Philips Airfryers. Green Food Lab tekende voor de pr en communicatie van de campagne, die tot 6 november duurt.
Nederland als pilot
Nederland is het eerste land waar de Airfry Before You Buy-campagne uitkomt, vertelt Guit. Daarna verschijnt de campagne ook in Australië en ‘mogelijk ook Brazilië, Singapore en Argentinië.’