Welke prijs is belangrijker: een Webby of een Cannes Lion? De meningen zijn verdeeld. Als het gaat om het aantal beeldjes per jaar verliezen de Amerikanen met 373 versus 535. De échte winnaars zullen pas tevreden zijn met de dubbel in hun prijzenkast. Uit de oneindige lijst van nominaties pik ik drie kanshebbers, waaronder een van eigen bodem.
Release the dragons…
De langverwachte opvolger van Game of Thrones (of beter gezocht prequel) werd uitgebreid gepromoot door HBO. De 360-campagne resulteerde in maar liefst 1 miljard social impressions en gemiddeld 29 miljoen kijkers per episode. Na een Golden Globe maakt ‘House of the Dragon’ kans op 9 Webbys, waaronder Best TV & streaming, podcast, AR-app, social en website. Ik focus me op het laatste.
De second screen experience geeft de diehard fan direct het overzicht van de compleet nieuwe cast, (bekende) locaties en natuurlijk een dragon-index, waar alle tien de vuurspuwers worden geïntroduceerd. Om spoilers te voorkomen én returning visits te verhogen, werd de campagne site na iedere episode release geüpdate.
De experience zelf voelt wat traag aan en dit houdt direct verband met de grootste USP: de enorme hoeveelheid aan content. Het zal voor de gemiddelde fan geen enkel probleem zijn en ik verwacht ook dat deze serie met meerdere beeldjes New York zal verlaten.
Analoog digitaal op zijn best
Niet zelden zit de kracht in eenvoud. De Amerikaanse rockband Weezer promoot zijn nieuwe album SZNS met de nodige dosis interactiviteit. Beluister de nieuwste track vóór de official release op de web-app the human record player.
Het concept is even simpel als briljant: draai met je telefoon in de hand rondjes, zoals een klassieke platenspeler. De site werkt één op één en je kunt dus ook reversed afspelen, of versneld (zolang je het maar volhoudt). Het deed mij denken aan een van mijn eerste Achtung-projecten uit 2007 voor Krezip. Deze keer is je muis als controller voor het muziekdoosje met de artiesten. Ik verwacht ook nu dat Weezer meerdere awards gaat pakken.
Van eigen bodem
Nederland staat er dit jaar wederom goed op met meerdere nominaties voor onder meer Dept, MediaMonks en Build in Amsterdam. Mijn personal pick is het werk van Fabrique voor het Rijksmuseum. ‘Dichter bij Johannes Vermeer’ vertelt aan de hand van 37 meesterwerken zijn levensverhaal. Je kunt kiezen voor de lazy docu mode, prachtig voorgedragen door Stephan Fry. Of je kiest voor de interactieve ontdekkingsreis en leert aan de hand van terugkerende details meer over de meester.
De aanwezigheid van Fry geeft de experience direct meer allure. Alhoewel zijn stem prettig klinkt, is het verhaal waarschijnlijk voor velen nét wat te langdradig. De interactieve vorm is niet alleen veel speelser. Het leert je sneller feitjes die zeker langer zullen blijven hangen. Het Rijks heeft stevige concurrentie in beide nominaties. Hopelijk kan de jury de Nederlandse meester wederom belonen.
Nog meer kanshebbers
Voor wie geen genoeg krijgt van digitale campagnes, heb ik nog enkele artikelen geschreven over genomineerden. Lees meer over:
- De avatars uit Ozworld van Adidas
- Het interactieve musuem Persepolis van Media Monks
- De Social Media Campaign Lil Mbappe van Wieden+Kennedy
Enzo Greco is freelance digital creative director.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!