Premium

Dit zijn de superkrachten die CMO’s zichzelf toedichten

CMO Report (slot plus bonusmateriaal) | De CMO vindt zichzelf een verbinder, iemand met visie en empathisch.

CMO on Kryptonite
Shutterstock

Laten we het blauw-rode pak aantrekken (met cape), en inzoomen op de superkrachten van CMO’s. We vroegen namelijk (als open vraag) naar ‘wat zijn jouw superpowers?’ De antwoorden waren divers, maar rode lijnen zijn daar natuurlijk wel in te ontdekken.

Om te beginnen ziet de CMO van 2023 zich als een verbinder. De term stakeholder management valt ook. De verbindende CMO die ‘inspireert en motiveert’. Die op basis van vertrouwen werkt, vanwege zijn of haar verbindende (super)kracht. En ook verbindend omdat het anders moeilijk wordt om een team van superspecialisten aan te sturen. Maar dat verbindende wordt ook in een ander perspectief genoemd. Bijvoorbeeld het verbinden van tech, innovatie en klantbehoeftes, waar je dan weer vooral kennis voor nodig hebt. En ook iets als het verbinden van value proposities van alle onderdelen van het bedrijf, wat kan werken om up- en cross-sell te bevorderen. CMO’s zijn dus zachte en harde verbinders, als u begrijpt wat we bedoelen. Je kunt het ook zeggen zoals deze CMO: ‘Ik ben een bruggenbouwer.’

Visie

Dan even een inkoppertje. Visie. Natuurlijk wordt dat vaak genoemd als superkracht van de CMO. Het behoeft verder ook geen uitleg. Net als Kennis en kunde, hoewel daar meer woorden aan vuil gemaakt worden. Je moet kennis hebben van nieuwste ontwikkelingen in ons vakgebied en ja, dat gaat meer dan gemiddeld over digitale ontwikkelingen. Volgens sommigen is kennis niet eens genoeg. Je moet zelfs affiniteit hebben met nieuwe technologieën als AI. Het kennen van al die marketing-expertises is vooral ook belangrijk om te weten welk teamlid wanneer naar voren te schuiven en hen te stimuleren zich te blijven ontwikkelen.’

Het draait in het leven van de super-CMO nog altijd volop om de al genoemde digitalisering. En om een datagedreven instelling. (En dat is over tien jaar ongetwijfeld nog steeds het geval.) Maar het is wel een kwestie van de juiste balans bewaren. ‘Je moet de kunst van het evenwicht houden van de kunst en de wetenschap van marketing goed verstaan.’ Interessant punt hoor: Het startpunt, zeg maar de science, wordt gevormd door consument, data, merkportfolio en strategie.  zijn de science, dit start punt moet goed zijn. Daarna komt de art, waarin een unieke merkbeleving wordt neergezet om een connectie te maken met consument en klant. Iemand anders noemt dat ‘een unieke combinatie zijn van een magician en een mathematician’. Als je het één van nature meer beheerst dan het ander, dan weet je waar je jezelf moet ontwikkelen…

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Superkracht empathie

Toch even noemen, er zijn flink wat CMO’s die als superkracht ‘empathie’ noemen, wat natuurlijk in het verlengde ligt van het eerder genoemde ‘verbindende vermogen’. Mogen we aannemen dat de marketeer een zachtaardiger, liever iemand is dan de gemiddelde manager? Die zijn zachte krachten aanwendt om het team op scherp te zetten? Als dit echt het geval is, dan is Adformatie wel extra verguld om het vakplatform voor deze deze doelgroep te mogen zijn.

We sluiten af met een dwarsligger (want dat moeten marketeers óók zijn): ‘Je hoeft helemaal geen superpower-marketeer te zijn om CMO te zijn.’ Oh? ‘Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je de juiste mensen, met de juiste achtergrond en diversiteit bij elkaar zet en hén de goede ideeën te laten bedenken.’ Want? ‘Een goede CMO is een curator van ideeën. Hij bedenkt ze niet zelf.’ Nog een wijs advies van deze CMO met filosofische inslag: ‘Vergeet niet, je bent nooit klaar, dus je moet blijven anticiperen op wat er gebeurt met je marketingteam, want dat is je levenslijn.’

Bonusmateriaal!

Okay, zo kijken CMO’s dus naar zichzelf, naar hun vaardigheden, maar wat vragen (of eisen?) zij eigenlijk van de mensen in hun team? Die vraag hebben we ze ook voorgelegd. We wagen ons niet aan een kwantificering hier, vandaar op alfabet. Van Analytisch denkvermogen tot aan Zelfstandig. Here we go: 

  • Analytisch denkvermogen
  • Businessgedreven
  • Creativiteit
  • Datagedreven
  • Diversiteit in expertises
  • Flexibel
  • Growth mindset
  • Hoog tempo (hup hup)
  • Innovatief
  • Klantgedreven
  • Luisteren
  • Markt- en vakkennis
  • Merkstrategie
  • Oog voor detail
  • Project management
  • Samenwerken
  • Visie
  • Zelfstandig
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie