Premium

Talentspotting: Nina Mispelblom Beyer en Hannah Sterke wonnen 7 Lampen

‘Wij krijgen een high van een goed idee.'

Sinds tweeëneenhalf jaar zijn zij een team bij TBWA/Neboko. Nina Mispelblom Beyer (30) is copy, Hannah Sterke (26), art. Afgelopen woensdag wonnen zij bij de Dutch Creativity Awards maar liefst 7 Lampen. Het gegeven dat je samen sterker staat, is op deze vrouwen, die al veel succesvolle campagnes op hun naam hebben staan, wel van toepassing.

Even terug naar het begin, hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?

Mispelblom Beyer: ‘Dat is wel een grappig verhaal, ik werkte al bij TBWA als copywriter en was nog op zoek naar een maatje. Mijn vader is headhunter voor reclamebureaus en was in opdracht van TBWA op zoek naar een creatief.’

Sterke: ‘Ik zat nog in een afstudeertraject van de Willem de Kooning Academie toen ik een bericht van hem kreeg met de vraag of ik op zoek was naar een baan. Toen ik later hoorde dat hij zocht in opdracht voor TBWA, hoefde ik niet lang na de denken.

Mispelblom Beyer: ‘We hebben wat gedronken en het klikte. Wat hielp is dat we dezelfde ambities hebben. We zijn er samen vol voor gegaan afgelopen jaren, veel meegedaan met Jonge Honden, veel gewerkt aan eigen initiatieven, en veel pizza besteld op kantoor. En dat dat goed uitpakte bewijst het feit dat het duo maar liefst tien keer genomineerd is voor ADCN; een nominatie voor Next-Talent, twee keer voor de ‘Goals for Equality’-campagne voor ING en zeven keer voor de ‘Ken je borsten’-campagne.'

Waar zijn jullie het meest trots op?

In koor: ‘Het Borstkankeralfabet.’

Sterke: ‘De opdracht was om voor het Alexander Monro-ziekenhuis en de Breast Care Foundation een campagne te maken die jonge vrouwen informeert over het feit dat borstkanker ook onder hen voorkomt en dat er heel veel verschillende symptomen zijn voor borstkanker zijn. Het is niet alleen maar het knobbeltje. Omdat er zoveel symptomen waren hebben we die gegoten in een borstenalfabet. Hier kregen we hulp bij van gespecialiseerde artsen. Dat het alfabet de wereld over zou gaa, hadden we ons nooit kunnen voorstellen.’

Werken jullie voor een specifieke sector?

Mispelblom Beyer: ‘We werken vooral op maatschappelijke projecten. Dat vinden we ook  het leukst en daarmee zijn we ook het meest succesvol. Grote voorbeelden hiervan zijn de eerder genoemde Ken je borsten- en de Goals for equality-campagne. Deze hebben allebei een boodschap die je laat nadenken en waar je de maatschappij ook mee helpt.’ 

Waar worden jullie als creatief team, blij van?

Mispelblom Beyer: 'Ik denk dat we allebei, als we een goed idee hebben, daar high van krijgen. Dat moment dat je denkt: yes, we hebben iets … daar doen we het voor, dat is verslavend. De uitwerking ook natuurlijk maar dat is meer managen en zorgen dat alles goed loopt. Maar dat moment dat je allebei realiseert: dit is het, dat maakt supergelukkig.’  

Hoe komen jullie tot ideeën?

Sterke: 'We gaan na aanleiding van de briefing, altijd samen brainstormen, we beginnen meestal vrij chaotisch en roepen alles wat er in ons opkomt, ook alle domme dingen. Het is namelijk goed om alles wat er in je opkomt te uiten en uit je systeem te gooien. Je moet elkaar vooral niet afremmen, juist de energie erin houden.’

Hoe zien jullie de toekomst?

Sterke: ‘We hebben het nu nog erg naar onze zin bij TBWA, maar we zouden het ook heel vet vinden om ooit nog eens in het buitenland te werken. Zou geweldig zijn om een jaar in Londen of in New York te kunnen werken. Nina: ‘En we willen beiden ook wel creative director worden. Dan ben je meer aan het begeleiden en dat lijkt me ook wel heel leuk hoor. Hannah: ‘Mij ook wel, maar ik zou toch altijd nog wel betrokken willen blijven bij het creatieve proces.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie