Dertig jaar geleden begon Willem Zandbeek zijn eigen bureau in vooral PR en corporate communicatie. Vandaag leiden zijn drie kinderen – Fleur, Jasper en Violette – het familiebedrijf, Van Zandbeek dat inmiddels is veranderd in een fullservice branding-bureau.
Het is 1995 als Willem van Zandbeek besluit voor zichzelf te beginnen. Als voormalig kunstredacteur bij het Eindhovens Dagblad had hij een talent voor communicatie, creativiteit en ondernemerschap, dus die stap was een logische. Zijn bureau – dat aanvankelijk vooral op PR en corporate communicatie was gericht – groeide snel uit naar een full service bureau. Met vestigingen in onder andere Maastricht, Nijmegen, Amstelveen en Brussel en uiteindelijk meer dan 130 medewerkers, werd Van Zandbeek een speler van formaat.
De kinderen van Willem werden al snel betrokken bij de bureauleven van hun vader. Jasper herinnert zich nog goed hoe hij als achtjarige door de gangen liep van het Eindhovense kantoor. ‘Er hing een vrije, creatieve sfeer. Ik weet dat het mij als kind -zonder dat ik wist wat hij precies deed - al leuk leek om bij hem te werken.’
Fleur besloot aan het eind van haar studie Nederlands in 2004 stage te gaan lopen bij haar vader. Niet veel later werd broer Jasper die op dat moment afstudeerde in Madrid door de familie overgehaald om ook bij Zandbeek Communication Group te komen werken. Jasper: ‘Mijn studie commerciële economie was misschien niet de beste keuze voor een plek binnen het bedrijf, de sociologievakken die ik volgde in Madrid wel.’
Fleur studeerde Nederlands en was vooral geïnteresseerd in de redactionele kant van het communicatievak. Jasper ontwikkelde zich richting creatie en strategie. Samen kregen ze steeds meer verantwoordelijkheid binnen het bureau, dat inmiddels een brede full-service propositie had. Maar begin 2008, tijdens de economische crisis, begon er iets te knagen.
‘Het werd toen duidelijk dat ons profiel te generiek was’, vertelt Fleur. ‘Digitale bureaus schoten als paddenstoelen uit de grond en wij moesten kiezen: of versnipperen, of specialiseren.’ Samen met Jasper, nog steeds onder toeziend oog van vader Willem, besloten ze de koers te verleggen richting contentmarketing.
Dat was geen vanzelfsprekende stap. ‘Onze vader was sceptisch’, zegt Jasper. ‘Maar hij gaf ons wel de ruimte om het te proberen. Hij vond het moeilijk, maar hij wist wanneer hij moest loslaten.’ Toch was de transformatie niet eenvoudig. ‘We hebben in die periode ook afscheid genomen van alle nevenvestigingen’, vertelt Fleur. ‘Vanuit een duidelijke visie: alles weer terug naar Eindhoven, leaner en meaner worden en de focus dus op contentmarketing. Dat bracht focus én overzicht.’
In 2017 kwam het ultieme bewijs dat de koerswijziging werkte: Van Zandbeek werd uitgeroepen tot beste bureau van Nederland in het MT1000-onderzoek. ‘Die mail kreeg onze vader nog vlak voor zijn overlijden’, zegt Fleur. ‘Onze moeder las het voor. Geweldig dat hij dat nog heeft mogen horen.’
Na het overlijden van Willem van Zandbeek in 2017, trad ook jongste dochter Violette toe tot het bureau. Violette: ‘Ik werkte in de mode en marketing, bij PR-bureaus en bij Vodafone. Maar het voelde niet goed om níet bij het familiebedrijf betrokken te zijn. Ik was daar ook mee opgegroeid. Het werd tijd dat ik ook onderdeel werd van hetgeen onze vader had nagelaten.’
Violette is inmiddels onderdeel van het managementteam en teamlead projectmanagement. ‘In het begin was het even zoeken. Fleur en Jasper werkten al jaren samen. Maar omdat we alle drie totaal verschillende rollen hebben, zitten we elkaar niet in de weg.’
Die verschillen maken de samenwerking juist sterk. Jasper: ‘Ik ben begonnen als projectmanager, maar dat was niet echt een succes.’ ‘Creatieve geest, geen structuur’, verduidelijkt Fleur lachend. Fleur is algemeen directeur en houdt het overzicht. ‘Ik stuur op structuur en richting maar werk ook veel mee aan klantopdrachten en houd me dan vooral bezig met merkpositionering en propositie.’ Violette is nauwkeurig, pragmatisch en sterk in de organisatie. ‘Violette is onze precisiekracht’, zegt Jasper. ‘We hebben ooit een drijfverentoets gedaan en toen bleek ook dat we elkaar perfect aanvullen.’
Inmiddels is Van Zandbeek weer breder gepositioneerd: als branding agency met content als kracht. ‘Eigenlijk gaan we weer een beetje terug naar hoe onze vader het bureau ook ooit had ingericht, als full servicebureau zegt Jasper. ‘Alleen dan vertaald naar nu. Die verbreding vraagt ook weer om nieuwe specialismen. En dus zijn er de afgelopen jaren weer veel nieuwe collega’s aangenomen – van motion designers tot AI-experts.’
En dan is er nog moeder Therèse. Eén dag per week is zij te vinden op kantoor. ‘Ze kent het bedrijf door en door’ zegt Jasper. ‘Ze heeft destijds de hele HR-afdeling en de financiële administratie opgezet. Onze moeder is echt de stille kracht van dit bedrijf. Altijd geweest.’
Ondanks het zakelijke succes blijft één ding voorop staan: familie. ‘Het moet goed gaan samen’, zegt Fleur. ‘Het bedrijf is belangrijk, maar familie is belangrijker en dat betekent ook dat we bewust ruimte maken voor andere dingen. ‘We zagen elkaar vroeger non-stop, omdat we heel veel werkten. Hadden het ook altijd alleen maar over het werk, memoreert Jasper. ‘Nu we allemaal kinderen hebben, kunnen we het gelukkig ook eens over iets anders hebben dan werk.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu