
Geen beachclub, villa of penthouse, maar een ‘geheime tuin’, bureaugroep Dept pakt het altijd net even iets anders aan. En dat al bijna tien jaar lang. Een kleine recap: Dept kwam voort uit de buy & build-strategie van de gebroeders Manuel. Samen met investeerders werd sindsdien gebouwd aan een internationaal Dept-netwerk.
Het was een van de eerste bureaus die kwam met een eigen festival om zijn nieuwe naam definitief tussen de oren van klanten te krijgen. En nu dus een tuin in Cannes waar panels, keynotes en vooral veel klantmeetings worden gehost in een oase van rust. Inmiddels heeft dept kantoren over de hele wereld, dus het is een va-et-vient van internationale gasten. Maar de tuindeuren staan ook wagenwijd op voor de vaderlandse vakpers. We interviewen ceo Dimi Albers over wat er veranderde de afgelopen jaren, hoe het is om te gaan met geopolitiek en wat AI de marketingwereld gaat brengen.
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterMarketing Manager
FloramediaBekijk hier het interview of lees verder:
Van lokale speler naar internationale frontrunner. Wat is er de afgelopen tien jaar veranderd voor jou?
‘Of je nu een bureau van 50 of 4000 mensen runt, de essentie blijft hetzelfde: je hebt mensen en klanten. Je moet zorgen dat je mensen blij zijn, en dat je klanten blij zijn. Nieuwe klanten komen erbij, bestaande klanten blijven. Daar draait het om.
‘Naarmate je groeit, wordt de neiging groter om alles complex te maken – met structuren, strategieën en processen. Maar in de kern blijft het simpel: een klant heeft een uitdaging, wij brengen de juiste mensen samen om die op te lossen.
‘Toen we begonnen met DEPT was het 50% marketing en 50% tech. Dat zit nog steeds in ons DNA. We werken steeds meer geïntegreerd met klanten, en dat wordt alleen maar makkelijker als je internationaal groeit. De schaal van projecten is veranderd. Media inkopen voor een Nederlands merk is heel wat anders dan dat doen voor Meta in bijna elk land ter wereld – behalve China.”
AI gooit alle businessmodellen op z’n kop. Wat is de grootste misvatting?
‘De grootste misvatting over AI is dat het iets is wat je even moet leren om daarna verder te kunnen zoals altijd. Dat klopt niet. Over twee jaar ziet het gemiddelde marketingteam er compleet anders uit.
‘Tien jaar geleden werkte 80% van de mensen op een marketingafdeling nog aan tv-commercials en offline media. Nu is dat bijna omgekeerd. En met AI moeten we opnieuw de teamsamenstelling drastisch veranderen. Je hebt mensen nodig die AI echt begrijpen. Die uit andere werelden komen, met andere achtergronden. Alleen dan kun je je sneller en beter aanpassen dan je concurrent.
‘Veel CMO’s zijn digitaal opgegroeid, maar blijven gefocust op wat ze altijd hebben gedaan – zoals media en techstacks. Ze vragen vaak aan Google: wat is de volgende stap? Maar nu moet je echt fundamenteel over technologie nadenken. Je hebt mensen nodig in je team die technologie leven, die je uitdagen, en die met andere perspectieven komen. Daar moet je nu op inzetten.”
Hoe ga je om met de spanningen in de wereld? Dept is ook groot in de Verenigde staten bijvoorbeeld,
‘DEPT is nooit zwart-wit geweest. We snappen dat de wereld grijs is, en dat er mensen zijn met uiteenlopende opvattingen – links en rechts. Als je daar respect voor hebt, en ruimte creëert voor beide kanten, kom je als organisatie veel verder.’
‘De geopolitieke realiteit wordt steeds voelbaarder. De nieuwe Amerikaanse regering gaat impact hebben op welke sectoren groeien – zoals de defensie-industrie. Dat zet agencies voor ethische dilemma’s: werk je daar wel of niet aan mee? Drie jaar geleden was het antwoord simpel: nee. Maar als die technologie wordt ingezet om democratie te beschermen, moeten we dan allemaal niet juist wél bijdragen?”
‘De wereld verandert razendsnel. Daarom moet je als bureau open blijven, en continu blijven herhalen dat dit geen plek is waar links of rechts elkaar kapot maakt.’
Welk advies zou jij marketeers en CMO’s geven?
‘Aan de individuele marketeer zou ik willen zeggen: je kunt niet snel genoeg beginnen met nieuwe technologieën als AI en marketingtechnologie integreren in je werk.
‘En voor CMO’s: ga er maar van uit dat 30% van je team er over een jaar niet meer is – door verloop of andere rollen. Vervang die mensen niet met hetzelfde profiel, maar haal nieuwe perspectieven binnen. Iemand met een kunstopleiding of technische achtergrond kan veel beter helpen om technologie te omarmen en dichter bij de cultuur van nu te blijven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee