Overslaan en naar de inhoud gaan

Marloes Hartsuiker (Happiness Amsterdam): ‘Als je me vorig jaar had gevraagd waar ik heen wilde, had ik het niet geweten’

Junior creatief Marloes Hartsuiker (24) brak door met de Marktplaatscampagne en geldt als één van de grootste talenten van haar lichting.
Talentspotting: Marloes Hartsuiker
Marloes Hartsuiker vond haar bestemming als creatief in de reclame.
Talentspotting: Marloes Hartsuiker
Marloes Hartsuiker vond haar bestemming als creatief in de reclame.

Waar de studie Advertising op de Willem de Kooning Academie vooral losse keuzes bood, vielen alle puzzelstukjes op hun plek toen Marloes Hartsuiker in januari 2024 begon als stagiair bij bureau Happiness Amsterdam. ‘Ik kreeg op dag één een briefing op mijn bureau en het was meteen: gá maar,’ vertelt ze. ‘Ineens had ik een manier gevonden om al mijn ideeën te kanaliseren.’

Reclame gaf structuur

Marloes wist al dat ze ‘iets creatiefs’ wilde, maar wat precies, bleef lang vaag. ‘De studie aan de Willem de Kooning is heel vrij en autonoom, je kan beeldhouwen of een documentaire maken als afstudeerproject. Dat is fantastisch, maar ook overweldigend. Ik voelde me nooit ‘groots’ genoeg voor kunst. En heel persoonlijk werk maken vond ik lastig. Reclame gaf me ineens een structuur waarin ik mijn observaties kwijt kon.’

Ze blijkt een scherp oog te hebben voor de kleine dingen des levens: ‘Ik kijk graag naar mensen op een station. Iedereen is hoofdrolspeler in zijn eigen film. Die kleine dingen zie ik altijd, maar ik wist nooit wat ik ermee moest. Tot ik ontdekte dat ik die observaties kon vertalen naar reclameconcepten. Dat voelde zó goed.’

Meer geleerd dan tijdens de studie

Bij Happiness Amsterdam voelde Marloes zich meteen serieus genomen. ‘Nik en Joey, de creative directors, begeleidden me intensief. Ze gaven me alle ruimte om te proberen, en fouten te maken. We gingen samen echt álles uitpluizen. Ik heb daar meer geleerd dan in alle jaren studeren.’

Haar eerste volledige campagne was meteen een schot in de roos: de speelgoedcampagne van Marktplaats. ‘Vanaf de briefing tot de roll-out zat ik er vol op. Ideeën verzinnen, video’s zoeken ter onderbouwing, copy schrijven – alles. Ik voelde me volwaardig onderdeel van het team. En dat het ook nog in de prijzen viel… Ja, dat was bizar.’

Plek gevonden

Hoewel ze nog midden in haar afstuderen zit – drie dagen per week werkt ze in Amsterdam, de rest van de tijd volgt ze haar studie in Rotterdam – kijkt ze vol vertrouwen naar de toekomst. ‘Als je me een jaar geleden had gevraagd waar ik heen wilde, had ik nog geen idee. Maar nu voel ik dat ik mijn plek gevonden heb. Ik weet wat ik wil, en ik ga er keihard voor.’

Tegelijkertijd maakt ze zich sterk voor jong talent. ‘Ik word echt boos als ik hoor hoe moeilijk het is voor starters om een kans te krijgen. Jonge mensen brengen frisse energie en hebben een gevoel voor tijdsgeest. Je voelt het zó als er een social-campagne wordt gemaakt zonder jonge mensen erbij. Dat kan echt niet meer.’

Voor Marloes is het duidelijk: ‘Als je ons nu geen kans geeft, bestaat de industrie straks niet meer. Punt.’

CV

Creative LIAsons virtual coaching program van London International Awards

ADCN Niets zo mooi als speelgoed van een ander – Marktplaats - 1x silver 1x bronze & members award

YoungDogs Samsung - Gold

Awol x YoungDogs Rising Star - Nominated

YoungDogs Partij voor de Dieren - Gold

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in