
Wakker Dier richt pijlen op FrieslandCampina
Wakker Dier komt met het vervolg op de activistische en langer lopende 'Sloopmelk'-campagne, die is ontwikkeld door creatief bureau Howdy.
'Eén op de vijf melkkoeien loopt kreupel en dertig procent heeft jaarlijks één of meerdere uierontstekingen. Een kwart komt nooit buiten. En hoewel ze van nature wel twintig kan worden, gaat de gemiddelde melkkoe rond haar zesde al naar de slacht. Ze betaalt de prijs voor een harteloos systeem waar alles draait om winst', aldus Wakker Dier.
De welzijnsorganisatie richt in de nieuwe spot daarom zijn pijlen op FrieslandCampina, de grootste zuivelfabrikant van Nederland. 'Dit bedrijf heeft zo'n 950.000 koeien onder zijn hoede die samen zestig procent van alle Nederlandse melk produceren, bijvoorbeeld voor A-merken als Fristi, Chocomel en Campina. De zuivelgigant kan een groot verschil maken voor de koeien, bijvoorbeeld door beter welzijn te eisen en de boeren fatsoenlijk te compenseren. Maar het bedrijf -met een omzet van zo'n dertien miljard euro- drijft de koeien liever tot het uiterste.'
Het overgrote deel van de melk die FrieslandCampina produceert is 'sloopmelk', stelt Wakker Dier. De term sloopmelk staat voor melk zonder goed dierenwelzijnsmerk. 'Onacceptabel. En daarom roepen we de zuivelgigant op het matje met onze nieuwe tv-spot', aldus de stichting.
De campagne (productie: Kxrxt) wordt op televisie en via online video en print uitgerold. Howdy laat weten dat FrieslandCampina vooralsnog niet heeft gereageerd op de campagne.
Credits:
Bureau: Howdy
Concept & creatie: Paul Bakker, Wilbert Leering
Agency producer: Tamara Wezeman
Wakker Dier: Jannemieke Oostra, Jet Salomons,Irolt Luinenburg, Roos Schepers
Strategie: Bas Velthuis (Café Society)
Productiemaatschappij: Kxrxt
Regie: Timo Wils
Executive producer: Allen Grygierczyk
Producer: Lino Kempees
DOP: Tim Kerbosch
Edit: Johannes de Jong (Cadans | Postproduction)
Online/ VFX: The Compound - Postproduction
Grading: Wietse van Bezooijen
Sound: Public Audio
Voice: Sieger Sloot
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeCineville mikt op nieuwsgierige mensen
Het bioscooplidmaatschap Cineville breidt uit naar Zweden. Het is de reden dat het bedrijf zich in een nieuwe campagne introduceert aan die doelgroep: nieuwsgierige Zweden. De campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer.
Cineville: 'Sommige mensen zijn gewoon eindeloos nieuwsgierig. Ze willen weten wat erachter die halfopen deur zit. Ze zien mensen op straat en denken: hoe ziet hun leven eruit? Ze weten dat er nog zoveel meer te zien is. Voor die mensen is er Cineville. Eindeloos naar de film voor de eindeloos nieuwsgierigen.'
In de online video zien we verschillende mensen op verschillende manieren nieuwsgierig zijn. Ze steken hun hoofd door een heg, kijken door een hoge deur en in een put in de grond. 'Absurdistisch voor de buitenwereld, maar herkenbaar voor nieuwsgierige geesten', zegt Gijs van den Berg, creative director bij KesselsKramer.
Hij vervolgt: 'Reclame over de kracht of schoonheid van film is er al genoeg. Met deze campagne overstijgen we dat en positioneren we Cineville in een nieuwe markt bij een doelgroep van filmliefhebbers die verenigd wordt door nieuwsgierigheid. Een universele waarheid die toepasbaar is in alle landen.'
Cineville is in 2009 opgericht in Amsterdam. Het filmplatform is verder actief in Duitsland, België, Oostenrijk en nu dus ook in Zweden.
De campagne wordt via online video, social media en in de bioscoop uitgerold.
Credits:
Client: Cineville
Agency: KesselsKramer
DOP: Jonas Sacks
Editor: Jurriaan de Groot
Grading: De Grot
Sound mix: Stainless sound
Retouche photography: Martin van Zwol
EY is 'vol vertrouwen'
Consultancybedrijf EY presenteert de Nederlandse campagne 'Vol vertrouwen' die aansluit op de vorig jaar wereldwijd gelanceerde tagline 'Shape the future with confidence'.
De campagne is ontwikkeld door Neew, dat vorig jaar na een pitch werd aangesteld als lead agency van EY voor de Nederlandse markt.
Ron Schneider, marketingdirecteur EY Nederland, over de campagne: 'Onderzoek en gesprekken met klanten tonen aan dat EY wordt gewaardeerd om zijn menselijke en toegankelijke aanpak. Daar zijn we blij mee en dat willen we met trots uitdragen. De vraag was natuurlijk wel hóe we die menselijkheid tot uiting konden brengen binnen de vaak complexe context van onze dienstverlening, zeker wanneer het gaat om transformaties op het gebied van bijvoorbeeld AI of duurzaamheid.'
Die vraag heeft Neew getracht te beantwoorden. Ruben Beijer, strategy lead bij Neew: 'Met menselijk als een van de USP's van EY was het belangrijk om de persoon achter de klant goed te leren kennen. Leiders van grote organisaties zijn tenslotte ook gewoon mensen. En er is tegenwoordig sprake van een nieuw soort leiderschap: meer divers, kwetsbaar en open dan de leiders van zo'n tien jaar geleden.'
Hij vervolgt: 'Meer dan ooit durven leiders toe te geven dat ze, in een steeds complexere wereld, niet op alles een antwoord hebben én af en toe het bekende 'lonely at the top'-gevoel ervaren. Ze hebben behoefte aan een partner die hen bij grote transformaties kan helpen de juiste koers uit te stippelen - en dat laten we zien met deze campagne.'
Zo kijken we in de campagne naar leiders die, in gedachten verzonken, uit het raam staren op zoek naar de juiste koers voor hun organisatie. De campagne (productie: Hamlet) wordt uitgerold via online video, print, outdoor en op de radio.
Credits:
Verantwoordelijken bij EY: Ron Scheider & Chantal Orbon
Creative Agency: Neew
Creative Lead: Timon Zijderlaan
Creatives: Glenn van den Herrewegen & Lukas Vos
Strategy Lead: Ruben Beijer
Account Director: Marleen Zwolsman
Production Agency: Hamlet
Director: Willem Volkers
Photographer: Britt Guns
Executive producer: Mathias Kerner
Media bureau: UM Media
Bibliotheekplaza breekt lans voor 'snowflake'-generatie
Hoe is het eigenlijk om jong te zijn in een wereld waarin offline nauwelijks nog bestaat? Waar influencers miljoenen verdienen terwijl jij je afvraagt of je ooit een huis kunt kopen? Waar werk niet ten koste van jezelf mag gaan, maar de prestatiedruk torenhoog is?
In de nieuwe campagne van Bibliotheekplaza wordt de jongere doelgroep (Gen Z, millennials) een hart onder de riem gestoken door antwoord te geven op die vragen. De samenleving verandert namelijk, en daarmee ook de rol van de bibliotheek, aldus Probiblio, de organisatie achter het jaarlijkse evenement van de bibliotheeksector.
Bibliotheekplaza: 'Jongeren krijgen letterlijk en figuurlijk een podium en nemen ons mee in hun wereld. Dit jaar brengen we een beetje van het nachtleven naar overdag. Bibliotheekplaza vindt namelijk plaats in het Rotterdamse poppodium Annabel. Verwacht frisse perspectieven en een programma waar jongeren actief aan bijdragen.'
De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Hocus in samenwerking met art director Erik Olde Hanhof en freelance copywriter Sikko Gerkema.
Gerkema: 'Er wordt veel over geschreven en bijna iedereen heeft er wel een mening over. Telefoonverslaafd, overgevoelig, woke, verwend. Dat alles kernachtig samengevat in de term snowflake generation. Maar jong zijn anno nu, daar draait het om. En hoe graag we dat ook willen, millennials en Gen Z zijn geen hokjes waar we iedereen in kunnen proppen.'
Hij vervolgt: 'Er zijn nuances, kleurverschillen en tegenpolen. Inderdaad, ze zijn jong net zoals wij dat geweest zijn. Maar dan anders. Heel anders. Als we goed luisteren dan kunnen wij als bibliotheek iets voor hen betekenen. Maar zij ook iets voor ons. En dat is minstens zo waardevol.'
De campagne wordt voornamelijk via online beelden en direct malings uitgerold.

De alpaca's van Allianz Direct
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en vaak op het moment dat je het totaal niet verwacht. Dat overkomt tenminste een jong stel in de nieuwe campagne van Allianz Direct. De campagne is bedacht en ontwikkeld door Alfred, het vaste reclamebureau van de verzekeraar.
In de spot kijken we naar het stel dat langs een weiland met alpaca's rijdt. Geïnspireerd door het perfecte Insta-moment stappen ze enthousiast uit om een selfie te maken met de dieren. Maar in al hun enthousiasme vergeten ze één belangrijk detail: de handrem.
Het is niet de eerste keer dat dieren een rol in de humoristische Allianz Direct-campagne spelen. Eerder keken we naar baldadige meeuwen en een brutale eekhoorn die de aandacht trokken. Met ditmaal de alpaca's hoopt Allianz Direct op te vallen in een 'drukbezette verzekeringsmarkt'.
'Naast de autoverzekering is er in aanvullende video's aandacht voor onder meer de woon- en reisverzekering waarmee de hoofdboodschap 'Als je meerdere verzekering afsluit, krijg je extra korting' naar voren komt', aldus Allianz Direct.
Schade is namelijk altijd vervelend, aldus de verzekeraar. 'Ook door het gedoe erna. We willen mensen daarom op een luchtige manier laten dat Allianz Direct je schade snel en makkelijk regelt.'
De campagne (productie: Pink Rabbit) wordt uitgerold op televisie en via online video.
Credits:
Klant: Allianz Direct
Eindverantwoordelijke klant Ron Adams, Natasja Staal, Jeanine Verzijl - Voulon
Bureau Alfred International
Strategie Silvia van Hooft
Account Danielle Boskemper, Adinda Berends
Creatie Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu
Agency Producer Kees Jan van Mourik
Productiemaatschappij Pink Rabbit
Regisseur Ismael ten Heuvel
Producer Niels Visser
D.O.P. Daan Bukman
Editor & AI Martin Heijgelaar (Editors Amsterdam)
Compositing & Grading
Muziek De Grot
Tom Tukker
Het 'pinkie' van Lipton Ice Tea
Lipton Ice Tea introduceert Lipting: een gebruikersritueel dat het frisdrankmerk wereldwijd meer herkenbaarheid moet geven. De campagne is ontwikkeld door Adam&EveDDB London in samenwerking met het Amsterdamse productiehuis Chuck Studios.
Om meer op te vallen in de 'gesatureerde categorie van frisdranken' besloot Lipton Ice Tea terug te keren naar zijn reclame-roots van thee, zon en positiviteit. Chuck Studios bedacht en ontwierp het ritueel gebaseerd op 'het universele gebaar voor thee': een sjiek opgestoken pink bij het nemen van een slok. 'Door het gebaar, de Pinkie, te introduceren in alle uitingen van Lipton Icea Tea krijgt het een geheel nieuwe lading, die van positieve energie en verfrissing', aldus Chuck Studios.
Bij het Pinkie hoort tevens een opvallend geluid: de 'ting'. Dit is het geluid dat het lepeltje maakt als je het tegen het theekopje tikt. Zodoende vormen de Pinkie en de Ting de 'Lipting', een vrolijk momentje dat het zomerse gevoel van Lipton Icea Tea moet vertegenwoordigen.
Ook ontwikkelde Chuck Studios een op maat gemaakte 'consumption sequence' voor Lipton: een serie beelden die het drinken van een flinke slok ice tea visualiseert. 'Een ijskoude fles wordt uit een ice bucket gehaald en een golf van verfrissende ijsthee spoelt over je heen. En dan, Pinkie omhoog en ting!', aldus het productiehuis.
De campagne wordt in diverse Europese landen uitgerold op televisie en via online video, outdoor en de bioscoop.
Credits:
Chuck Studios:
Olaf van Gerwen - Global Creative Director
Ellen Gaedtgens - Managing Director
Gert Jan Timmer - Managing Partner
Erik de Koning, Niels La Croix, Jamille van Wijngaarden - Director
Michael Brooke, Tom Bakker, Tim Green - DOP
Ellen Timmer - Producer
Stefano Crose - Art Director
Ximena Pineda Stabler - Copywriter
Anouk Schmitz - Account Manager
Pepsi Lipton:
April Redmond – Global Chief Marketing Officer
Nipa Shah – Head of Global Marketing
Kevin Evans – Senior Marketing Manager
Adam&EveDDB London:
Flemming Lerche - Global Business Director
Scarlett Aldridge - Account Director
Mark Shanley - Executive Creative Director
Sarah Carter - Communication Planning & Strategy
Payton Cox, France Nguyen and Carrie Moores - Producers
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee