Overslaan en naar de inhoud gaan

'Man, zeg er wat van!' Overheid laat mannen niet langer wegkijken

De campagne, ontwikkeld door Havas Lemz, wil het gesprek over seksueel grensoverschrijdend gedrag normaliseren.
man
Man lacht heel hard om eigen grap.

Zeven op de tien mannen vinden dat zij elkaar vaker moeten aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Toch blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O dat veel mannen twijfelen of het gedrag ‘erg genoeg’ is of bang zijn de sfeer te verpesten. De nieuwe campagne ‘Man, zeg er wat van!’, ontwikkeld door Havas Lemz in opdracht van de Rijksoverheid, moet die drempel verlagen.

Sociale veiligheid

De campagne sluit aan bij de bredere maatschappelijke discussie over sociale veiligheid en de rol die mannen daarin kunnen nemen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mannen eerder iets zou zeggen als anderen in de groep hen zouden steunen. Tegelijkertijd weten velen niet goed hoe ze iets kunnen zeggen wanneer een vriend, collega of teamgenoot een grens overschrijdt.

Volgens Anne Bakker, accountmanager bij Havas Lemz, draait de campagne niet om veroordeling maar om bewustwording. Veel mannen willen wél iets doen, maar weten niet goed hoe, zegt ze. Met ‘Man, zeg er wat van!’ laten we zien dat aanspreken niet belerend hoeft te zijn. Juist in de eigen vriendengroep kun je verschil maken.

Herkenbare situaties

De campagne richt zich op mannen van verschillende leeftijden en speelt zich af in herkenbare situaties: in de groepsapp, op het werk of op de sportclub. Via korte video’s, social content en radio-uitingen wordt laten zien dat aanspreken ook op een luchtige en respectvolle manier kan.

‘Man, zeg er wat van!’ maakt deel uit van het Nationaal Actieprogramma Aanpak Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag en Seksueel Geweld, dat sinds 2023 loopt. Het programma is gericht op het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag en op steun aan slachtoffers.

Credits:
Klant: Rijksoverheid
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
PR-bureau: HvdM
Creative Director CCCP: Mattias Schut / Tim van den Berg
Scenario: Roel bloemen / Dennis van de Ven
Regisseur: Mark de Cloe
Producer: Mick Brand
DOP: Marc De Meijer
Offline edit: Johannes de Jong
Grading: Erik Verhulst
Online Edit: Andrew Crawford (3rd Eye Amsterdam)
Sound Design: Soundblend - Lars Blakenburg
Voice-over: Maxim Hartman
Illustrator beeldmerk: Adam Hayes
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in