
Dat was een van de reacties op een post die ik vorige week plaatste met een abri voor een vastgoedklant met de regel: “Ah ha ha ha steen alive steen alive”. Ik vond ‘m zelf - zeker voor het persbericht - gewoon heel leuk. Kreeg er een smile van. En aan de reacties en likes te zien, anderen ook. Maar humor is persoonlijk. En een woordgrapje helemaal.
Woordgrappen en merken komen steeds vaker voor. Niet omdat Alfred, Joe Public en Hotel L'amour dat zeggen of omdat heel TikTok er vol mee staat… ook omdat een woordgrapje verlicht. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat humor ons helpt om gevoelens met elkaar te delen. Tijdens de corona-pandemie speelde een (woord)grapje een belangrijke rol in de verwerking van deze hele nare situatie.
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersCommunicatieadviseur – Buurtteam Zuidoost & Weesp-Driemond (40 uur)
B&ACommunicatieadviseur (28-38 uur)
CAOPOnderzoekers Kuipers en Boukes verzamelden duizenden coronagrappen en memes rondom de corona. Ze toonden aan dat het delen en bekijken van corona-grappen leidde tot een meetbare afname van negatieve emoties zoals angst, stress en somberheid. Woordgrappen en memes over thema’s als wc-papier hamsteren, thuiswerken en quarantaine waren bijzonder populair en boden mensen een laagdrempelige manier om met de situatie om te gaan. De grappen gingen vaak niet verder dan nieuwe grappige woorden en hashtags zoals #HoutKoorts en #Zoomdergang.
Hoe makkelijk is een woordgrap?
Is een woordgrap makkelijk te maken? Jordi van den Bovenkamp zal zeggen “neen”. Lubach ook niet. En de mannen van Even tot Hier die de ene na de andere woordgrap erin gooien, zullen ook zeggen dat het niet makkelijk is om echt een goede grap te maken. Zeker niet als het woord entertainment, satire, journalistiek, politiek of maatschappelijke issues met elkaar moet verbinden.
Een echt grappig woord kan wel leiden tot een vermelding in De Dikke Van Dale. Uitdrukkingen en neologismen zoals “doemdenken”, “regelneef”, “oude jongeren” zijn zo ingeburgerd geraakt dat de oorsprong vaak vergeten wordt. Zo is Fabeltjesfuik een term die werd geïntroduceerd door Arjen Lubach: en verwijzing naar een situatie waarin mensen via algoritmes steeds meer vergelijkbare informatie voorgeschoteld krijgen, waardoor ze in een soort informatiefuik terechtkomen.

Geen tijd
Diepe buiging voor al die woordkunstenaars die hele mooie en grappige woorden hebben bedacht op die zondagmiddag met een heerlijk muziekje op de achtergrond, de kat op schoot en het zonnetje dat net onder gaat. Een woordgrap komt ineens binnen of komt met de tijd. Nee, die tijd kregen we niet van onze opdrachtgever. En misschien is het makkelijk om een lyric te pakken en twee woorden te vervangen met “steen”. Maar wij hebben binnen het bureau wel gelachen. Onze klant ook. En de post op Linkedin is door meer dan 40.000 mensen bekeken en op alle marketingblogs geplaatst. Dus de uiting heeft in ieder geval haar doel behaald. Met een woordgrap van… een senior copywriter.
Okay, Fitzroy staat niet echt bekend om de woordgrappen. Überhaupt hebben we niet veel humor. Voor de oudere lezers schoten we één keer uit met Gino Pietermaai voor Doritos. We zijn gewoon meer van smart dan van smile. Misschien moeten we daar maar eens verandering in aan gaan brengen. Ik ga morgen mijn seniors briefen op humor… we spreken elkaar over een paar weken weer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeHoewel de woordgrap inderdaad nogal makkelijk is - de Engelsen hebben het vaak over 'the lowest form of wit' - klinkt 'Ah, ha, ha, ha, steen alive, steen alive' op zich best grappig.
Vind de regel daaronder veel meer een probleem. 'Beleggen in steen annex rust'. Hoe cryptisch is dat? 'Annex' is al een woord dat de meeste mensen moeten opzoeken. En dan vlieg je ook nog eens in twee seconden het billboard voorbij met je auto of fiets. Dat gaat echt niet doorkomen. Hoe hard we ook hebben gelachen om de woordgrap.