Overslaan en naar de inhoud gaan

Patta Academy en Mentrum belichten psychische kwetsbaarheid met 'De rugzak van Amsterdam'

De campagne komt uit de koker van bureaus N=5 en Howdy.
patta
De campagne benadrukt dat psychische kwetsbaarheid 'iedereen kan raken'.
patta
De campagne benadrukt dat psychische kwetsbaarheid 'iedereen kan raken'.

Ter ere van het 750-jarig jubileum van onze hoofdstad heeft de psychiatrische instelling Mentrum 'De rugzak van Amsterdam' gelanceerd, een content-campagne over '750 jaar psychische kwetsbaarheid' in de stad. De campagne draait om een groep mensen die dikwijls wordt vergeten bij feestelijke gelegenheden, zoals de viering van '750 jaar Amsterdam' later dit jaar.

De campagne is ontwikkeld door N=5 in samenwerking met het jonge bureau Howdy.

Meer openheid

De campagne benadrukt dat psychische kwetsbaarheid 'iedereen kan raken'. Door de verhalen van Mentrum-cliënten een podium te geven, moet de campagne bijdragen aan meer openheid en minder stigma rond psychische klanten en daarnaast aan een stad 'waar iedereen zich gezien voelt'.

Centraal in de campagne staan rugzakken die in samenwerking met studenten van de Patta Academy zijn ontwikkeld. De rugzakken zijn voorzien van speciale patches, elk met een eigen verhaal van een cliënt bij Mentrum. De verhalen zijn ook terug te vinden op de rugzakvanamsterdam.nl.

Beter kijken

De samenwerking met Patta Academy werd aangegaan om juist deze talenten, die eveneens een 'rugzakje' bij zich dragen, een stem te geven. Of zoals een van de talenten zei: 'Als we allemaal iets beter leren kijken naar wat iemand met zich meedraagt, wordt onze stad niet alleen feestelijker, maar ook menselijker.'

De campagne werd afgetrapt met een 'her-onthulling' van het controversiële beeld 'How to meet an angel' dat op de gevel van het Mentrum-gebouw in Amsterdam-West staat. Het beeld staat voor hoop, herstel en de vaak onzichtbare last die mensen met een psychiatrische aandoening met zich meedragen. Voor de gelegenheid draagt het beeld nu een jaar lang 'De rugzak van Amsterdam' om de boodschap van de campagne te versterken.

Podcast en video

Naast het online platform wordt de campagne uitgerold in online video (zie onder) en is er een podcastserie die onder meer ingaat op de geschiedenis van de psychiatrie van Amsterdam. De podcast wordt gepresenteerd door journaliste Raounak Khaddari van Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in