Google geeft Performance Max-campagnes betere AI-functies, 'binnenkort' ook in het Nederlands

De vernieuwingen zijn vanaf maart beschikbaar in de Verenigde Staten en komen volgens een woordvoerder ook naar Nederland.

Google's advertentiesoftware kan afbeeldingen genereren
Afbeelding: Google

Google maakt eerder aangekondigde functies voor Performance Max-campagnes die artificiële intelligentie (AI) gebruiken vanaf maart beschikbaar in de Verenigde Staten. Dat meldt het bedrijf. De AI-verbeteringen, waarmee adverteerders onder meer tekst en afbeeldingen kunnen genereren, komen ook naar Nederland.

Een Google-woordvoerder meldt Adformatie desgevraagd dat de functies 'binnenkort' ondersteuning krijgen voor de Nederlandse taal. Een specifieke datum van beschikbaarheid kan zij nog niet geven.

Achtergronden bij beelden genereren

Google presenteerde de AI-vernieuwingen in november, als onderdeel van een AI-strategie die adverteerders moet helpen om efficiënter te werken. Daar deed het bedrijf in mei vorig jaar ook al wat aankondigingen voor. Nu de AI-trein op stoom begint te komen, verschijnen gepresenteerde functies langzaamaan daadwerkelijk in de software waar men mee werkt. 

Zo kunnen Amerikaanse adverteerders hun Performance Max-campagnes vanaf maart sneller creëren met behulp van image editing. Die functie krijgt ook een technische upgrade naar het Imagen 2-model, dat adverteerders in staat stelt om achtergronden te genereren waarop mensen staan die niet te identificeren zijn. Als de adverteerder bestaande afbeeldingen heeft die goed presteren in Performance Max-campagnes, kan het Imagen 2-model daar straks nieuwe, vergelijkbare afbeeldingen bij genereren. Oftewel: niet-bestaande afbeeldingen ontwikkelen.

Tekst genereren

Een andere AI-functie is asset generation, waarmee de adverteerder de AI opdracht kan geven om tekst voor een reclame te genereren. Asset generation rolt nu wereldwijd uit, maar vooralsnog alleen in de Engelse taal. Meer talen, waaronder Nederlands, volgen later, aldus de Google-woordvoerder. Google Ads kan al sinds september Nederlandse koppen en beschrijvingen van advertenties voorstellen.

Ook asset generation krijgt een upgrade met de toevoeging van Gemini, het nieuwste AI-model van Google. Door die technische verbetering kan asset generation op verzoek ook lange koppen en sitelinks genereren. Die moeten de adverteerder tijd besparen. 

Voorbeeld van advertentie delen

Google maakt het per maart ook mogelijk om een voorbeeld van een Performance Max-campagne te delen via een link. Iedereen met toegang tot die link kan de campagne alvast bekijken, wat het makkelijker moet maken om feedback te geven. De link delen werkt ook als de ontvanger geen Google Ads-login en/of geen inloggegevens heeft.

Menselijke input blijft overigens belangrijk om een creatieve campagne tot stand te brengen, benadrukt Google. Het bedrijf zegt de AI-vernieuwingen te ontwikkelen met zijn eerder gepubliceerde AI Principles in het achterhoofd. Zo zijn door AI gegenereerde afbeeldingen voorzien van een door Google ontwikkeld watermerk, om andere techpartijen en de gebruiker duidelijk te maken dat de afbeelding niet echt is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie