Microsoft voegt meer GenAI toe aan zijn advertisingplatform

Van Copilot-knop en samenwerking met Axel Springer tot nieuwe Chat Ads API-partner.

Afbeelding: Shutterstock

Microsoft voorziet zijn Advertising Platform van meer functies die gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI), specifiek generative AI (GenAI). Die GenAI-functies helpen de adverteerder bijvoorbeeld inzichten krijgen in campagneresultaten en inkomsten halen uit chats met websitegebruikers. Microsoft sluit ook een bredere samenwerking met de bekende Europese media-uitgever Axel Springer.

Allereerst over die samenwerking: Axel Springer (bekend van onder meer Politico, Bild, Welt en Business Insider) gaat ook in de Verenigde Staten gebruikmaken van Microsoft Advertising als advertentieplatform. Er komen ook meer premium artikelen van Axel Springer-titels beschikbaar via Microsoft Start / MSN. Die artikelen zijn met name zichtbaar in de Microsoft Edge-browser. De twee bedrijven gaan ook samenwerken om gebruikers te laten chatten rondom de contente en om advertenties in die chats te tonen.

Geld verdienen aan chats

Geld verdienen aan chats lukt Microsoft door passende advertenties te tonen in chatgesprekken. Microsoft heeft hier een Chat Ads API voor ontwikkeld. Snapchat is de bekendste partij die deze API in zijn eigen app gebruikt, en zo meedeelt in de advertentie-inkomsten. Microsoft toont ook slimme reclames in een populaire toetsenbord-app. Axel Springer gaat de API nu ook gebruiken, net als Direqt. 

Direqt heeft een chatbotplatform ontwikkeld dat zich richt op media-uitgevers. Zij kunnen chatbots trainen op hun eigen content en de chatbots zo leren over artikelen, maar bijvoorbeeld ook de tone of voice. Lezers kunnen het gesprek aangaan met chatbots. Onder meer The Sun, Men's Health, ESPN en The Independent gebruiken de techniek van Direqt, zegt Microsoft. Meer dan negentig uitgevers bereiken zo maandelijks meer dan driehonderd miljoen lezers. Tachtig procent van die lezers bezoekt een site vanaf zijn mobiel.

Omdat Direqt gebruik gaat maken van de Chat Ads API, bereikt de Microsoft-techniek straks dus veel meer consumenten.

Copilot-knop

Microsoft voegt ook een Copilot-knop toe aan zijn Advertising Platform. Met die knop roept de marketeer direct een digitale AI-assistent op, die op verzoek vragen beantwoordt en informatie verstrekt. Zo is Copilot onder meer te vragen naar campagneresultaten, specifieke inzichten en supportvragen. Microsoft testte Copilot de afgelopen tijd voor een kleinere groep adverteerders binnen zijn Advertising Platform en maakt de AI-hulp nu voor alle marketeers beschikbaar. Volgens de techreus is het aantal supportvragen de afgelopen tijd met 29 procent gedaald, wat te danken zou zijn aan Copilot. Adverteerders hebben hun vragen dus sneller beantwoord gekregen en Microsoft is minder tijd kwijt aan die beantwoording. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie