
Waarom gaan creatieven, marketeers en andere vakgenoten naar het buitenland, wat leren ze daar en komen ze ooit nog terug? Nils Adriaans sprak hierover met Roel van der Heijden, sinds een jaar, chief commercial officer bij Eureko Sigorta, dochterbedrijf van Achmea in Istanbul.
Waarom ben je naar het buitenland gegaan, wat hoopte je (professioneel) te ontdekken?
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSCommunicatieadviseur
StadlanderProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BV‘Achmea heeft verschillende operating companies in het buitenland waaronder ons bedrijf Eureko Sigorta in Istanbul. Na een aantal jaar bij Zilveren Kruis waar ik verantwoordelijk was voor merk & marketing was het tijd voor een volgende stap. De kans om bij ons bedrijf in Istanbul te gaan werken. Ik ben nu chief commercial officer met een bredere verantwoordelijkheid voor meerdere producten en lid van het executive team. Ook zorgt het verschil in taal en cultuur ervoor dat ik mezelf opnieuw moet uitvinden
Wat ben je daarin over jezelf bijvoorbeeld tegengekomen?
Bijvoorbeeld dat ik sterk inhoudsgedreven ben en nu niet alle inhoud meer (makkelijk) tot me kan nemen en daardoor op andere dingen moet vertrouwen om tot keuzes te komen.
Wat bedoel precies?
Ik heb te maken met veel nieuwe producten, moet meer on the spot besluiten nemen, wet- en regelgeving die iedere dag kan veranderen en hoe je daar op inspringt als mens en bedrijf. En hoe je jezelf blijft wanneer je toch in de ‘minderheid’ bent. Daarnaast is het natuurlijk wel een prachtige kans om met mijn vrouw en onze kinderen te ervaren hoe het is om een aantal jaar in een ander land te wonen.’
Wat heb je tot nu toe concreet geleerd?
‘Ik ben nu ongeveer een jaar geleden verhuisd naar Istanbul en sindsdien leer ik iedere dag. Vanzelfsprekend leer ik over nieuwe producten, een andere markt en andere behoeften van klanten. Maar ik leer nog veel meer van het omgaan met mensen uit een andere cultuur en met andere normen en waarden. En daarnaast leer ik van de dynamiek in het land. In Turkije kan iedere dag anders zijn.’
Wat is er ècht anders/fijner?
‘Wat ik persoonlijk fijner vind, is dat er in de Turkse cultuur veel meer aandacht is voor elkaar dan ik gewend ben in Nederland. Nieuwe collega’s worden in Turkije verwelkomd alsof ze familie zijn. Er wordt echt aandacht besteed aan zowel het inwerken van collega’s als het laten thuisvoelen. In Nederland is het toch wat functioneler. Daarnaast is het privé heel anders. We zijn veel meer op elkaar aangewezen als gezin. Het sociale netwerk valt weg en wordt deels opgevuld met een nieuw netwerk, maar natuurlijk nooit zoals het in Nederland is. Daardoor zijn we veel meer met elkaar als gezin. En zijn de kinderen ook veel meer met elkaar dan met allerlei vriendjes. Het brengt ons dichter bij elkaar als gezin wat ik ook heel fijn en waardevol vind.’
Welke professionele voor- en nadelen ervaar je?
‘Professioneel gezien is het natuurlijk altijd lastiger als je de taal niet spreekt en de markt nog niet voldoende kent. Uiteindelijk wil ik besluiten nemen die goed zijn voor klant, maatschappij, omgeving en ons bedrijf. Om dat te doen is het van belang om klantwensen, marktdynamiek en de cultuur goed te begrijpen. Hier in Istanbul moet ik daarbij vooral uitgaan van de informatie die ik krijg in plaats vanuit mijn eigen ervaring of omgeving zoals je in Nederland vaak doet. Aan de ene kant is dat een nadeel. Aan de andere kant is dat ook een voordeel omdat ik daardoor objectiever kijk naar wat het beste is om te doen. Maar het is soms wel lastig om hoofd- en bijzaken te scheiden en de nuances uit discussies te halen. Ook hier wordt, net als in Nederland, veel besproken en besloten ‘bij het koffiezetapparaat’, waar ik niet altijd onderdeel van ben. Daar moet je manieren voor vinden om mee om te gaan. Ik doe dat door veel te praten met mensen, zowel zakelijk als privé.’
Wat is de kracht van Nederlandse communicatie/creativiteit?
‘Ik denk dat de Nederlandse markt en economie heel volwassen is. Nederlandse communicatie en creativiteit is fijnmazig en gericht op behoeften en marktdynamieken. Het gaat verder dan ‘platte’ communicatie en is daardoor vaak effectief en efficiënt Efficiëntie gaat om iets snel en goedkoop te doen. Effectief zijn gaat over het bereiken van het doel. Dat bereik je door de korte lijnen. Wel denk ik dat Nederlandse creativiteit soms wat nieuwe energie kan gebruiken. Het is wat braaf allemaal en daardoor ook wel veel van hetzelfde.’
‘Ik denk dat Nederlandse creativiteit soms wat nieuwe energie kan gebruiken. Het is wat braaf allemaal en daardoor ook wel veel van hetzelfde’
.
Author attribution
Hoe is je privésituatie daar?
‘Ik woon in Istanbul met mijn vrouw en twee kinderen (4 en 6 jaar). Mijn vrouw werkt nu (nog) niet en de kinderen zitten op een Engelstalige internationale school.’
Hoe hebben zij de transitie ervaren?
‘De kinderen hebben echt wel even moeten wennen aan een nieuwe school/omgeving, een andere taal, andere mensen. Maar ze hebben het supergoed gedaan! Mijn vrouw heeft zich de eerste periode vooral gericht op het zorgen en heeft daarna meer tijd gevonden om ook zelf haar weg te vinden. In onze vrije tijd proberen we zo veel mogelijk te zien van de stad en het land en te genieten van wat hier mogelijk is (zoals zeilen). Ook krijgen we veel bezoek uit Nederland en worden we vaak door Turkse collega’s uitgenodigd om te komen eten of koffie te drinken. De gastvrijheid zie je ook daar in terugkomen. Daarnaast wordt er best vaak iets georganiseerd vanuit de Internationale gemeenschap en het consulaat.’
Wat mis je aan Nederland? Of hoe kijk je vanuit het buitenland naar het Nederland van nu?
‘Vanzelfsprekend missen we vrienden en familie. Daarnaast wist ik door eerdere buitenlandervaringen dat ik het ‘gemak’ in Nederland zou missen. In Nederland is alles goed geregeld en dat vergeten we nog wel eens. Het is makkelijk om te kijken naar wat er mist of niet goed gaat, maar in de basis is het in Nederland echt fijn en comfortabel leven. Wat ik praktisch gezien het meeste mis is dat wij in Amsterdam altijd alles op de fiets doen of wandelen. Je loopt of fietst even snel naar de stad, naar een winkel, naar vrienden of richting sport. Istanbul is een gigantische stad met meer dan 22 miljoen inwoners en volledig ingericht op autoverkeer. Wij moeten dus alles met de auto doen en alles kost ook altijd veel tijd. ‘Even’ ergens naar toe gaan is er meestal niet bij. Je bent al snel 45 minuten aan het rijden om ergens te komen.’
En hoe kijk je naar het Nederlandse merken-/reclamelandschap van nu, wat kan/moet er beter?
‘Zoals gezegd denk ik dat er wat meer lef en durf in het Nederlandse merk- en reclamelandschap mag komen. We redeneren de creativiteit er denk ik vaak uit door het te ‘wetenschappelijk’ te willen maken. En tegelijkertijd zie ik veel fantastisch werk in Nederland van mooie merken en goede bureaus zowel van mijn oude werkgever Zilveren Kruis met Natwerk als andere merken zoals Hema dat zowel bedrijfskundig als commercieel weer terug naar de roots is gegaan. Maar ook meer maatschappelijke campagnes zoals de aandacht voor vapen en het Huidfonds. Ook kijk ik graag naar campagnes van KPN en eerder Interpolis waar het echt draait om grote maatschappelijke vraagstukken.’
Hoe is de ‘gezelligheid’ daar?
‘Heel goed. In de Turkse cultuur is het belangrijk om een persoonlijke relatie op te bouwen en daar horen veel etentjes en bijeenkomsten bij. Omdat ik commercieel verantwoordelijk ben, houdt dat ook veel reizen naar onze regio’s in Turkije in en veel etentjes en bijeenkomsten met al onze partners in het veld: naast onze eigen regio’s ook de bank met wie wij werken (Garanti BBVA) en verschillende sales partners zoals autodealers, agenten en brokers. En natuurlijk de etentjes met collega’s en ook privé. Ondanks (of misschien wel dankzij) de uitdagende omstandigheden in Turkije proberen mensen echt alles uit de dag te halen.’
Welke professionele ambitie heb je, wat is jouw stip aan de horizon?
‘Eerlijk gezegd heb ik nog nooit over mijn carrière gedacht als een stappenplan met een einddoel. Ik geniet heel erg van werk waarin een maatschappelijke verantwoordelijkheid ligt en ambitieus met elkaar samengewerkt wordt om een doel te bereiken. Ik hou er van om aan complexe vraagstukken te werken en directe klantimpact te bereiken. Als die dingen bij elkaar komen dan wordt ik enthousiast. En het werken in een Internationale context mag daar aan toegevoegd worden sinds deze ervaring. Het werkt verrijkend zowel persoonlijk als professioneel.’
Kom je ooit nog terug denk je?
‘Absoluut. Sowieso is deze opdracht voor drie tot vijf jaar. Daarnaast zijn wij ook gehecht aan wat we hebben in Nederland en willen we ook graag dat onze kinderen de (middelbare) schooltijd in Nederland doorbrengen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee