
De zomer van McDonald’s staat in het teken van delen. Met elkaar, met vrienden, en via Snapchat. In de campagne ‘De zomer is om te delen’ koos McDonald’s voor Snapchat als kanaal om jongeren op een creatieve, laagdrempelige manier te betrekken bij het merk. Het leverde het merk recordbrekende betrokkenheidcijfers en een nieuwe standaard voor hoe Augmented Reality (AR) slim kan worden ingezet in advertising.
McChicken of McKroket?
McDonald’s zag een duidelijke kans: jongeren gebruiken Snapchat dagelijks, en AR is een vanzelfsprekend onderdeel van hun communicatie. Door daar op in te spelen en echt onderdeel te worden van de culturele belevingswereld van Gen Z en Millennials, creëerde het merk een campagne die niet alleen voor bereik zorgde, maar ook echt werd gedeeld. Letterlijk.
Drie speelse, interactieve lenzen vormden het hart van de campagne. Snapchatters konden kiezen tussen favoriete menu-items en hun keuzes delen met vrienden. Denk aan het klassieke dilemma: McChicken of McKroket? Zo ontstond een digitale ervaring die voelde als samen bestellen na een zomerse dag, maar dan via je telefoon.
Resultaten die naar meer smaken
De eenvoud van de lenzen, die inspelen op de trends in lensgebruik, was een kracht in deze campagne. De gemiddelde speeltijd van de best presterende lens lag op maar liefst 47 seconden – de hoogste ooit voor een branded lens in Nederland. Ook het deelpercentage ging door het dak: 174 procent boven de benchmark voor betaalde lenzen. De KPI’s waren duidelijk gekozen: merkassociatie, merkvoorkeur en share rate, als directe indicatoren van merkbetrokkenheid en gebruikersinteractie.
Volgens Natascha Chamuleau, general manager van Snapchat Benelux, laat de case zien wat er mogelijk is als technologie, strategie en cultuur samenkomen. ‘Snapchat is voor miljoenen Nederlanders de plek waar ze zichzelf kunnen zijn en in contact staan met vrienden. Door met AR te werken, maak je de merkervaring tastbaar, persoonlijk en deelbaar.’
Snapchat als shop-platform
Miljoenen Nederlanders staan via Snapchat in contact met hun vrienden en familie. Ze beginnen de dag samen en bespreken gedurende de dag wat ze meemaken, mee bezig zijn, denken en voelen. AR is hier voor bijna driekwart van de Nederlanders dagelijks onderdeel van. Om zichzelf (creatief) uit te drukken maar ook om producten van hun favoriete merken te passen of ervaren. Het is inmiddels een serieuze factor in de customer journey geworden. De technologie wordt bijvoorbeeld ingezet om schoenen, brillen of beautyproducten virtueel te uit te proberen, of om te zien of die nieuwe bank of tv past in je woonkamer. Voor marketeers is dit een kans om productbeleving letterlijk in de handen van de gebruiker te leggen.
‘Deze campagne laat zien dat je met augmented reality ook op een laagdrempelige en toegankelijke manier impact kunt maken’, zegt Karin van Prooijen, Marketing Manager Media & Campaigns bij McDonald’s Nederland. ‘Juist de eenvoud, het speelse karakter en de sociale relevantie maakten de lenzen krachtig. Door herkenbare keuzes te vertalen naar een gamified ervaring, sloot het perfect aan bij het gedrag van Snapchat-gebruikers: samen, via hun mobiel, praten over alledaagse dingen, waaronder dus ook McDonald's.’
Snapchat in cijfers
● Meer dan 5 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland
● Snapchat bereikt 90 procent van de 13-24-jarigen en 70 procent van de 13-34-jarigen in Nederland
● Bijna 75 procent van de Nederlandse Snapchatters gebruikt dagelijks AR-lenzen
● Wereldwijd gebruiken 300+ miljoen mensen elke dag AR op Snapchat
● De lenzen van McDonald’s behaalden de hoogste gemiddelde speeltijd en share rate ooit voor een betaalde lens in Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu