
Tradities zijn er om ere te houden: wederom publiceert Adformatie het exclusieve overzicht van álle merkactivaties in aanloop naar Koningsdag. En ook dit jaar zijn de verkoopkleedjes van de merken royaal gevuld met bijzondere creaties.
De grootste (en meest sympathieke) campagne staat op het conto van de Kamer van Koophandel dat het Kraampje van Koophandel introduceert: een slimme manier voor kinderen om een extra zakcentje te verdienen. Ook Hema scoort punten met Het Thuistoilet, een activatie die tegemoetkomt aan vrouwen met hoge nood op Koningsdag.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeVerder presenteert frisdrankmerk Fritz-Kola een eigen Koningsdag-shirt, haalt de Staatsloterij een oude (maar gezellige) commercial van stal, introduceert Tikkie een speciale QR-code en neemt Bolletje voor de gelegenheid de rol van wingman op zich.
Het 'Kraampje van Koophandel' van KvK
Voor kinderen vormt Koningsdag een mooie kans om een zakcentje te verdienen aan oud speelgoed, kleding en andere spullen die een nieuwe eigenaar verdienen. De Kamer van Koophandel haakt samen met bureau N=5 in door de jonkies in het Amsterdamse Westerpark te helpen met verkooptips en het uitreiken van een heuse oorkonde.
Ook worden de jonge verkopers ter plekke gefotografeerd, om nog dezelfde dag te verschijnen op grote digitale schermen door Amsterdam. Wie op Koningsdag buiten Amsterdam neerstrijkt met een kleedje of kraampje, kan zich via korte video's van de KvK voorbereiden op de verkoopdag. Met de activatie speelt KvK bovendien in op een trend: het aantal ondernemers onder de negentien jaar is in de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd.
Hema's Thuistoilet
Als vrouw kan het op Koningsdag een uitdaging zijn om een toilet te vinden waar geen ellenlange rij staat. Hema schiet vrouwelijke feestgangers daarom te hulp met Het Thuistoilet, dat Nederlanders oproept om hun toilet thuis open te stellen voor bezoekers met hoge nood. De campagne komt uit de koker van Tosti Creative en is gelanceerd in samenwerking met mediamerk Linda.
Hema ondersteunt mensen die hun wc openstellen - na aanmelding - met een gratis Thuistoilet-pakket, waar onder meer wc-papier, een luchtverfrisser en andere handige items in zitten.
Een mooi en overigens niet uniek concept, want schoonmaakmerk Glorix en bureau Alfred introduceerden in 2016 al een oproep aan Amsterdammers om hun privéwc's te delen tijdens de Pride Amsterdam.
Bolletje als wingman
Om beschuit meer onder de aandacht te brengen bij jongeren, neemt Bolletje de rol op zich als wingman. Tijdens Koningsdag rijdt er een 'Bolletje-bezorger' in Amsterdam rond die gratis ontbijtjes met beschuit uitdeelt.
Bolletje: 'Want wat is er nou ongemakkelijker dan je scharrel de ochtend na Koningsnacht geen ontbijtje te kunnen aanbieden?'
De bekende influencers Lot Mulder (@dehaarclipvanmarieclaire) en Levi van den Bergh (@levivdb1) zijn ingezet om de boodschap bij een breder publiek te verspreiden. Ook is het TikTok-kanaal van Bolletje voorzien van speciale Koningsdag-content.
De bestelling kan geplaatst worden via @ikwilbolletje op TikTok. Het idee komt uit de koker van Ace.
Fritz-Kola's t-shirt van €3,14
Voor frisdrankmerk Fritz-Kola vormt Koningsdag een aanleiding om een speciaal t-shirt uit te brengen. Geen shirt dat je overal ziet hangen, maar een gelimiteerde oplage, verkrijgbaar bij tweedehandskledingwinkels. De oranje t-shirts hingen al in die winkels en zijn onder handen genomen door street-artist Laser 3.14. De kunstenaar heeft de kledingstukken bewerkt met de tekst 'unity wears the crown', waarna de shirts volgens Fritz-Kola onopgemerkt teruggehangen zijn in de winkels. De prijs per t-shirt sluit aan op de artiest: 3,14 euro.
De frisdrankverkoper spreekt van een guerrillacampagne die aansluit bij zijn kernwaarden: 'eigenzinnig en altijd op zoek naar manieren om mensen dichter bij elkaar te brengen'. De Amsterdamse bureaus Neew en Ace PR tekenden voor concept en creatie.
De QR-code van Tikkie
Tikkie brengt -net als vorig jaar- de 'Tikkie QR-code' onder de aandacht. 'Wil jij deze Koningsdag een tikkie soepeler laten verlopen? Wij hebben dé oplossing in huis om makkelijk betaald te krijgen. Je maakt 'm gewoon aan in de Tikkie-app', aldus de betaalservice.
De online video, ontwikkeld door Natwerk, wordt op de eigen kanalen van Tikkie uitgerold.
De re-edit van Staatsloterij
Staatsloterij speelde zichzelf vorig jaar in de kijker met een Koningsdagcampagne, waarin hoofdpersoon Boris met een vreemde goudvis vanuit Tokio naar Nederland reist en Koningsdag viert met zijn vrienden. Die campagne (bureau: TBWA\Neboko) werd vorig jaar groots uitgerold en is dit jaar -als re-edit- opnieuw uitgebracht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee