
NSC en CDA willen een totaalverbod op reclames voor kinderen tot 18 jaar. Reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen tot 13 jaar mag al niet. De twee politieke partijen willen nog een stap verder gaan.
CDA-Kamerlid Harmen Krul en Daniëlle Jansen van NSC zeggen dat een op de acht kinderen in Nederland overgewicht hebben. Ze spreken van een 'sluimerende gezondheidscrisis'.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe partijen zien reguleren door de fabrikanten zelf niet zitten. De overheid moet echt gaan toezien op de regel.
Karremans werk aan wet
Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans (VVD) is momenteel bezig met een wet rond kindermarketing tot 18 jaar. Hij wil reclame rond ongezonde producten zoals snoep en frisdrank verder inperken. Dat betekent onder meer een verbod op vrolijke tekenfilmfiguren op verpakkingen en overdag geen tv-reclames voor ongezonde producten.
Ook online verbod
Volgens CDA en NSC gaan Karremans plannen niet ver genoeg. 'Beperken is niet genoeg, je moet naar een verbod toe. Dat is ook veel beter te handhaven', zegt Jansen tegen RTL. In de plannen van de staatssecretaris is een online beperking niet opgenomen en de twee Kamerleden vinden dat juist hard nodig. Volgens Krul bevatten veel YouTube-video's voor kinderen ongezonde producten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee