Overslaan en naar de inhoud gaan

CDA en NSC willen totaalverbod op kinderreclames tot 18 jaar

Plannen van staatssecretaris gaan volgens partijen niet ver genoeg.
kind reclame
© ANP PHOTO LEX VAN LIESHOUT
kind reclame
© ANP PHOTO LEX VAN LIESHOUT

CDA-Kamerlid Harmen Krul en Daniëlle Jansen van NSC zeggen dat een op de acht kinderen in Nederland overgewicht hebben. Ze spreken van een 'sluimerende gezondheidscrisis'.

De partijen zien reguleren door de fabrikanten zelf niet zitten. De overheid moet echt gaan toezien op de regel.

Karremans werk aan wet

Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans (VVD) is momenteel bezig met een wet rond kindermarketing tot 18 jaar. Hij wil reclame rond ongezonde producten zoals snoep en frisdrank verder inperken. Dat betekent onder meer een verbod op vrolijke tekenfilmfiguren op verpakkingen en overdag geen tv-reclames voor ongezonde producten.

Ook online verbod

Volgens CDA en NSC gaan Karremans plannen niet ver genoeg. 'Beperken is niet genoeg, je moet naar een verbod toe. Dat is ook veel beter te handhaven', zegt Jansen tegen RTL. In de plannen van de staatssecretaris is een online beperking niet opgenomen en de twee Kamerleden vinden dat juist hard nodig. Volgens Krul bevatten veel YouTube-video's voor kinderen ongezonde producten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in