
Terrassen vol, de zon op je gezicht en… roodverbrande huiden overal. Een typisch Nederlands zomertafereel, dat helaas ook een keerzijde heeft: Nederland kent het hoogste aantal huidkankergevallen van Europa. Een op de vijf Nederlanders krijgt ermee te maken, en dat aandeel groeit richting één op de vier. Hoog tijd om in te grijpen, vonden zorgverzekeraar Zilveren Kruis en zonnebrandmerk Tenue Soleil. Samen zetten ze een opvallende preventiecampagne op, die zonnebrandcrème letterlijk op de menukaart zette.
Over die samenwerking vertelden Marlies van Voorthuizen (Zilveren Kruis) en dermatoloog Daniel Kadouch (Tenue Soleil) tijdens de bekendmaking van de Top 30 van sterkste Nederlandse merken in het Nemo Science Museum in Amsterdam. ‘Als dermatoloog zie ik dagelijks de gevolgen van overmatige blootstelling aan de zon,’ zegt Kadouch. ‘Huidkanker is inmiddels de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. We zien zo’n 80.000 nieuwe gevallen per jaar. En het is grotendeels te voorkomen. Vooral herhaaldelijke verbranding tijdens de kindertijd verdubbelt het risico later in het leven.’
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe urgentie is duidelijk, maar hoe maak je mensen bewust zónder ze direct af te schrikken? Dat was de uitdaging waar Zilveren Kruis voor stond. ‘Wij zijn er niet alleen om zorg te betalen en zorg te regelen,’ zegt Van Voorthuizen, verantwoordelijk voor de merkcampagnes en activatie bij Zilveren Kruis. ‘We willen ook bijdragen aan een gezondere samenleving. Preventie is daarin essentieel.’
De campagne die volgde, was zowel inventief als effectief. Tijdens de eerste fase richtte het bedrijf zich op bewustwording: met video’s, buitenreclame, social content en zelfs onderzetters werd het verband tussen zonverbranding en huidkanker stevig onder de aandacht gebracht. En met succes: ‘Het aantal Google-zoekopdrachten naar huidkanker steeg met 22 procent, de bekendheid over het probleem met 25 procent. Dat is enorm,’ aldus Van Voorthuizen.
Niet alleen praten
Maar Zilveren Kruis wilde méér dan alleen praten over het probleem. Ze wilden mensen ook helpen zich daadwerkelijk te beschermen. ‘We ontdekten dat een derde van de mensen verbrandt terwijl ze op een terras zitten. En op de meeste terrassen is zonnebrand gewoon niet beschikbaar. Hooguit een oud flesje ergens in een la,’ zegt Van Voorthuizen. Dus bedachten ze samen met Kadouch een oplossing: zonnebrandshots, aangeboden op de menukaart van horecazaken.
Kadouch: ‘We ontwikkelden een minerale zonnebrandcrème die duurzaam is en veilig voor de oceaan. Geen chemische ingrediënten, geen plastic afval. Je kunt het letterlijk in zee gooien zonder schade. Dat sloot perfect aan bij het maatschappelijke karakter van deze campagne.’ De zonnebrand werd aangeboden in kleine shots van 2,99 euro, zonder winstoogmerk. Zilveren Kruis leverde de crèmes, horecazaken namen ze op in hun aanbod. De actie sloeg aan. ‘Vorig jaar deden 180 terrassen mee, dit jaar zijn dat er al honderden. En mensen maakten spontaan TikToks op de terrassen—de campagne ging echt viraal,’ vertelt Van Voorthuizen enthousiast. ‘We hadden bijna niet genoeg zonnebrand om aan de vraag te voldoen.’
Smeerpalen
In totaal werden er ook bijna een miljoen keer zonnebrand toegepast via de speciale dispensers op stranden (‘smeerpalen’), festivals, ziekenhuizen en terrassen. Maar het mooiste resultaat? ‘Tijdens de campagne kon iedereen in Nederland gebruik maken van de SkinVision-app, waarmee je verdachte plekjes op je huid kunt laten analyseren. Daarmee zijn tot nu toe 55 gevallen van huidkanker opgespoord, waaronder 15 melanomen. Mensen zeiden letterlijk: ‘Als ik die spot niet had gescand, had ik er nooit naar laten kijken.’ Dat is voor mij de échte winst,’ aldus Kadouch.
De samenwerking tussen Zilveren Kruis en Tenue Soleil is wat Van Voorthuizen betreft een blauwdruk voor hoe een zorgverzekeraar ook maatschappelijk relevant kan zijn. ‘We hebben bewust gekozen om onze maatschappelijke rol in de samenleving meer zichtbaar te maken dan puur alleen zorgverzekeringen verkopen. Dat was voor ons een nieuwe strategie, een nieuwe ruimte om als merk in te bewegen.’
Ook binnen de medische wereld krijgt de campagne navolging. ‘Je ziet het nu op sportclubs, op scholen, andere merken proberen het idee te kopiëren—en dat juichen we toe,’ zegt Kadouch. ‘Als meer mensen beschermd worden tegen de zon, is dat alleen maar winst.’ En het blijft niet bij zonnebrand alleen. Inmiddels werkt Zilveren Kruis aan een nieuwe campagne gericht op mentale gezondheid, specifiek het mogelijk negatieve effect van overmatig gebruik van social media op jongeren. Maar in mei keert ook de zonbeschermingscampagne terug, met een nieuwe landelijke activatie. Van Voorthuizen : ‘De kracht van deze samenwerking zit in het oplossen van een probleem dat iedereen raakt, op een verrassende en toegankelijke manier.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee