Thought leading organisaties differentieren zichzelf door het hebben van een Novel Point of View op relevante thema’s in hun industrie. Zij laten hun strategie en bedrijfsvoering leiden door hun Novel Point of View (NPOV): het perspectief van waaruit vernieuwend of verhelderend naar stakeholderrelevante thema’s gekeken wordt. Het doel hiervan is om tot verbeterde inzichten en oplossingen te komen voor de actuele thema’s of vraagstukken die er bij klanten, de industrie of maatschappij spelen.
Philips en verstedelijking
Philips heeft bijvoorbeeld een sterk NPOV ontwikkeld op actuele vraagstukken rondom verstedelijking. Zij dagen het bestaande idee uit dat verstedelijking gepaard gaat met vieze, onveilige en ongezonde steden – dit vanuit het thema Livable Cities. Volgens hen kunnen grote steden duurzaam, velig, gezond en prettig leefbaar worden ingericht. Vanuit dit NPOV werken zij samen met klanten en zakenpartners aan innovatieve oplossingen voor de leefbaarheid van grote steden. Denk daarbij aan duurzame vormen van verlichting om steden veilig en prettig leefbaar te houden.
Als een NPOV echt wordt doorgevoerd in organisaties, ontstaat er ruimte voor vernieuwing. Bestaande conventies kunnen worden doorbroken en nieuwe manieren van denken en doen ingevoerd. Zoiets gaat niet over één nacht ijs maar is een proces van verandering. Een veranderingstraject waar Philips ook al jaren aan werkt.
Wie ben je?
Ik zou mensen willen uitdagen om dit nieuwe jaar te starten met een frisse blik op je organisatie. Welk NPOV drijft jouw organisatie? Past dit bij je identiteit en de belangrijke thema’s die het leven van je klanten en stakeholders in de toekomst gaan bepalen? Hoe kun je het NPOV van jouw organisatie naar boven halen? Misschien heb je allang een NPOV maar moet het verhelderd worden of nieuw leven ingeblazen krijgen. Bijvoorbeeld door in focusgroepen na te denken over wie je als organisatie bent, wat je in de toekomst wilt zijn en wat daarvoor in de organisatie anders of beter zou kunnen. Dit kan bijvoorbeeld door het opzetten van identiteitsanalyses, maar ook op creatieve manieren zoals het uitnodigen van een kunstenaar of het gebruiken van muziek om op een vernieuwende manier naar je organisatie te kijken.
Gebruik de start van dit nieuwe jaar eens voor zo’n frisse blik op je organisatie. Je zult zien dat collega’s het waarderen, dat ze openstaan voor nieuwe ideeën en dat de resultaten van een dergelijke sessie blijven naborrelen. En dan is het natuurlijk zaak om door te pakken. Wat willen we in 2014 bereiken om ons NPOV in actie en resultaat te verwezenlijken?
Mignon van Halderen van Leading Thoughts is gespecialiseerd in corporate communicatie met een specialisatie op Thought Leadership-vraagstukken. Ze gaat hier op in op de iChange Praktijkdag 2014 die op 11 februari plaats heeft in Utrecht. Op de Praktijkdag iChange stellen deelnemers zelf hun programma samen. Ze kunnen kiezen uit verschillende keuzesessies op het gebied van veranderprocessen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!